To forget completly a name, a fce, many related words and melodies of one person, only remembering that there was a favorite singer, once along time ago; and then suddenly remembering the name after almost 20 years, is a proof of the power of human memories, even thought to be erased totally by time or any other factor.
Between the age of 15 to 18 Francois Feldman was one of my favorite singers with a few set of songs of his. They were recorded from radio transmission with a very poor quality on my cassettes . I used to listen without almost understanding a word :) but it's just me anyway :D :D. I lost track of him completely like 18 years ago or maybe a little less, Only to remember his name out of the blue a week ago. And now here is one of my favorite songs of his from the old days :D :D .
P.S. I've always Loved french singers' voices :D :D I can't seem to stop now :) :)
- Les Valses De Vienne
- Le mal de toi
-Magic Boulevard
ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ
توفيق الحكيم
Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.
Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)
Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.
Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)
Tuesday, September 28, 2010
Saturday, September 25, 2010
Pandora, and the flying Dutchman
Well , apart from feeling furious or stressed or sad for the past couple of days, I had a treat for the eyes. I've watched the movie starring Ava Gardner and James Mason :)))))))))) Yes , and I was just thinking, what was all that beauty on earth !!!!! and without any plastic surgeries too ;)
Ava Gardner, well, once called the world's most beautiful animal !!. I think enough is said, this title can never fit anyone else I think. she wasn't exactly the fineest actress here but was delighteful to see. especially with her very elegant gowns. superb :D:D :D
as Per James Mason, well, He is the sum of it all in one man. Always a happy event for me to see him in a movie, sharp & gentle, cold as ice & passionate, sarcastic & discreet, evil & kind. and one more charactaristic that characterized all the leading men in the 40s-50s , not a single wrinkle in the suit :D :D. I mean what kind of fabrics they used to have back then ? :D :D
anyway that wasn't his best performance too.
Still I loved to see them both on screen :)


anyway that wasn't his best performance too.
Still I loved to see them both on screen :)
لأ بجد بجد .. الناس بتتجوز ليه ؟
ليه ؟؟ يعنى لسبب محدد وهو وحظه يا لاقاه يا مالقهوش و لا علشان ده اللى ماشى فى البلد و الدنيا ؟ ولا علشان يطلعوا عقدهم على باقى الاطراف ولا هو كان بيبقى قصدهم طيب بس الظروف ؟؟
يعنى اللى يتعامل مع زوجته على انها ناقصة تربية ودين و تعليمها مش عاجبة ومع ذلك رامي لها - بالمعنى الحرفى - الاولاد تربيهم ليل ونهار لوحدها وتصرف عليهم كل حاجة عدا مصاريف المدارس اللى تواضع و دفعها وبيعايرها و يعايرهم بيها و تذاكر لهم ليل و نهار كل المواد و بلغة اجنبية اصلا - لأن اللى تعليمها مش عاجبه دى حاصلة على الماجستير من كليه عملية و تعرف 3 لغات بإجادة تامة - وهو جرى وراها 5 سنين يطلبها وهى ترفض و بالعكس ترشح له عرايس تانية ولما تعاتبه وتقول له الاولاد محتاجين وجودك اكتر يعاقبها ويعاقبهم - ده مفترض انه اتجوز ليه اصلا ؟؟؟؟
ولما واحد يخطب واحدة اصغر منه بعشرين سنة ومن مستوى اجتماعى اقل و يعمل لها عمليات تجميل علشان شايف ان جسمها مش متناسق و يشترى لها الهدوم و يغير لها اسلوبها فى الملابس من قبل حتى الزواج الرسمى و يمنع اهلها يشتروا او يفرشوا اثاث بيت الزوجية يبقى متجوزها ليه برضه اذا كانت مش مقنعة له شكلا او مضمونا من اولها ؟؟؟؟
ولما واحد يجري ورا البنات و الستات على النت و يعمل علاقات و يرجع يقول اصل انا لو كنت اتجوزت اكبر شوية كانت اختياراتى اختلفت - انا متفهمة نقطة الاختيار فى السن الصغير و انها غالبا خطأ - انما هى كمان مالهاش ذنب انها تتخان بسبب غلطة مشتركة يبقى اتجوز ليه ؟؟؟؟
ولما الراجل أو اهله يقولوا على مراته "يحمدوا ربنا انهم لقوا حد يتجوزهم" طيب يعنى هى ماضربتكمش على ايديكم انكم تتقدموا لها و تخطبوها ده كان عرض وطلب و انتم الللى ابتديتم بالعرض وهى كانت بنت صغيرة و بنت ناس يعنى مش واقعة يبقى ايه لزمته الكلام اللى مالوش لازمة؟؟؟؟
ولما الراجل يكون بخيل لدرجة الموت وبيقفل دواليب المطبخ بالقفل ويوم مايجيب لها هدية بتكون باكو شيكولاته من ابو تلاتة جنيه يبقى ايه لزمته يكلف نفسه مصاريف فرح و شقة و شراء دواليب مطبخ اصلا مادام الموضوع مش مريحه ؟؟؟؟؟
ولما الاب ما يكلفش نفسه يقوم يشوف ابنه الوحيد بيعيط ليه وينادى الام من اخر البيت تيجى تشوف الولد ماله يبقى جاب ولد ليه ؟؟؟؟؟
ولما اصلا يكون الرجل مش مؤهل طبيا انه يتجوز بيتجوز بنات الناس و يبهدلهم ليه ؟؟؟؟
ولما يكون اساسا اساسا ملوش ميول طبيعية برضه بيبهدل بنات الناس معاه ليه ؟؟؟؟
ولما يكون السبعين فى المائة من الأزواج اصلا مش متناسقين مع بعض - زى لوريل و هاردى كده - برضه ياترى بيكونوا اتجوزوا ليه؟؟؟
لما واحد زى ايهاب صلاح يتجوز واحدة زى منى زوجته اللى قتلها بيكون ليه اتجوزها اصلا؟؟؟
ولما واحد زى زوج ايرينى صيدلانية اسكندرية اتجوز واحدة زى العصفورة وبعدين قتلها بالوحشية دى يبقى ليه برضه اتجوزها ؟؟؟؟
اذا عرفت الحل ...... جاوب
يعنى اللى يتعامل مع زوجته على انها ناقصة تربية ودين و تعليمها مش عاجبة ومع ذلك رامي لها - بالمعنى الحرفى - الاولاد تربيهم ليل ونهار لوحدها وتصرف عليهم كل حاجة عدا مصاريف المدارس اللى تواضع و دفعها وبيعايرها و يعايرهم بيها و تذاكر لهم ليل و نهار كل المواد و بلغة اجنبية اصلا - لأن اللى تعليمها مش عاجبه دى حاصلة على الماجستير من كليه عملية و تعرف 3 لغات بإجادة تامة - وهو جرى وراها 5 سنين يطلبها وهى ترفض و بالعكس ترشح له عرايس تانية ولما تعاتبه وتقول له الاولاد محتاجين وجودك اكتر يعاقبها ويعاقبهم - ده مفترض انه اتجوز ليه اصلا ؟؟؟؟
ولما واحد يخطب واحدة اصغر منه بعشرين سنة ومن مستوى اجتماعى اقل و يعمل لها عمليات تجميل علشان شايف ان جسمها مش متناسق و يشترى لها الهدوم و يغير لها اسلوبها فى الملابس من قبل حتى الزواج الرسمى و يمنع اهلها يشتروا او يفرشوا اثاث بيت الزوجية يبقى متجوزها ليه برضه اذا كانت مش مقنعة له شكلا او مضمونا من اولها ؟؟؟؟
ولما واحد يجري ورا البنات و الستات على النت و يعمل علاقات و يرجع يقول اصل انا لو كنت اتجوزت اكبر شوية كانت اختياراتى اختلفت - انا متفهمة نقطة الاختيار فى السن الصغير و انها غالبا خطأ - انما هى كمان مالهاش ذنب انها تتخان بسبب غلطة مشتركة يبقى اتجوز ليه ؟؟؟؟
ولما الراجل أو اهله يقولوا على مراته "يحمدوا ربنا انهم لقوا حد يتجوزهم" طيب يعنى هى ماضربتكمش على ايديكم انكم تتقدموا لها و تخطبوها ده كان عرض وطلب و انتم الللى ابتديتم بالعرض وهى كانت بنت صغيرة و بنت ناس يعنى مش واقعة يبقى ايه لزمته الكلام اللى مالوش لازمة؟؟؟؟
ولما الراجل يكون بخيل لدرجة الموت وبيقفل دواليب المطبخ بالقفل ويوم مايجيب لها هدية بتكون باكو شيكولاته من ابو تلاتة جنيه يبقى ايه لزمته يكلف نفسه مصاريف فرح و شقة و شراء دواليب مطبخ اصلا مادام الموضوع مش مريحه ؟؟؟؟؟
ولما الاب ما يكلفش نفسه يقوم يشوف ابنه الوحيد بيعيط ليه وينادى الام من اخر البيت تيجى تشوف الولد ماله يبقى جاب ولد ليه ؟؟؟؟؟
ولما اصلا يكون الرجل مش مؤهل طبيا انه يتجوز بيتجوز بنات الناس و يبهدلهم ليه ؟؟؟؟
ولما يكون اساسا اساسا ملوش ميول طبيعية برضه بيبهدل بنات الناس معاه ليه ؟؟؟؟
ولما يكون السبعين فى المائة من الأزواج اصلا مش متناسقين مع بعض - زى لوريل و هاردى كده - برضه ياترى بيكونوا اتجوزوا ليه؟؟؟
لما واحد زى ايهاب صلاح يتجوز واحدة زى منى زوجته اللى قتلها بيكون ليه اتجوزها اصلا؟؟؟
ولما واحد زى زوج ايرينى صيدلانية اسكندرية اتجوز واحدة زى العصفورة وبعدين قتلها بالوحشية دى يبقى ليه برضه اتجوزها ؟؟؟؟
اذا عرفت الحل ...... جاوب
Saturday, September 11, 2010
:) This made me smile yesterday :)
And IIIIIIIIIIIIIII, CAN'T LET YOU GOOOO........................
hahahaha , always been my favorite part.
Friday, September 10, 2010
Half-life
A little note on the side, I've studied scince, and so I met the term half-life a couple of times. All I remember is that it was for some reason mostly connected with things that had a dangerous and lasting effect, radioactive substances or leathal chemicals.
Some times you wish that humans were radioactive substances so that there are no surprises.
Some times you wish that humans were radioactive substances so that there are no surprises.
Thursday, September 09, 2010
Friday, September 03, 2010
Wednesday, September 01, 2010
Wednesday, August 25, 2010
Monday, August 23, 2010
Sunday, August 22, 2010
يا احتلال ... يا نكسة

انا ماسكة لسانى من زمان ومش عاوزة اقولها بس احنا تقريبا فعلا مش هانتلم و نتعدل إلا لما نتنكس أو يحتلونا ... التاريخ القريب بيقول كده ... ولو انى اشك ان رد الفعل يبقى فى وقتها ده يمكن نحتاج 100 سنة ولا حاجة عشان ناخد بالنا من القلم اللى خدناه
المشكلة انهم فهمونا ... مش بيتعاملوا بالأسلوب ده دلوقتى
اففففففففففف
* بسبب مليون حاجة من اول سرقة زهرة الخشخاش للميه المهدرة للكهربا المقطوعة للقمح اللى روسيا وقفت تصديره لفانوس رمضان الصينى أبو 55 جنيه متوسط سعر
* انا مش بتكلم عن حكومة انا بتكلم عن شعب نايم على ودنه
عن واحد متعلم بيشغل المروحة علشان تحول برودة التكييف اللى فى الصالة على أوضة نومه !!!!ـ
عن واحد صحى الصبح قرر ان الدنيا حر و الحل انه يمسك خرطوم المية الحلوة و يغرق الشارع بحالة و تقريبا بيكنس الرمل قدام العمارة بالمية - ده بواب و عدادات المية لسه ما اشتغلتش اصلا لأن العمارة لسه مش متشطبة
عن ست بيت شايفة ان احسن طريقة لتنضيف الشبابيك هو خرطوم المية - فى منطقة اصلا صحراوية بس واصل لها مية حلوة وبصورة مش منتظمة كمان
عن واحدة جوزها مربى مواشى بتلم له "بقايا- حسب روايتها" العيش البلدى علشان العجول تتغذى ..طبعا مش متخيلة كمية البقايا اللى تأكل عجول !!!!ـ
عن اهالى المعمورة البلد وطوسون و اشباههم اللى بوروا ارض خصبة جدا علشان تتباع و يبنوها بيوت مسلح
عن صنايعية بطلت تعمل فانوس صفيح بذمة او بدون حتى و نايمة للساعة 12 الظهر فى بيوتها و اكتفوا بالصينى اللى متوسط سعره السنة دى 55 جنيه لأن المعروض قليل ...لأن المصيبة الأكبر أن اغلب اللى كان مشحون للبلد مش مطابق للمواصفات و اترفض دخوله
عن لوحة ليها قيمة مش عادية معروضة فى متحف بدون كاميرات مراقبة انما اضعف الايمان يبقى فيه حارس قاعد قدامها مادام عارفين مفيش اى نوع من انواع الانذار...ولا كمان ماكانوش عارفين
المشكلة انهم فهمونا ... مش بيتعاملوا بالأسلوب ده دلوقتى
اففففففففففف
* بسبب مليون حاجة من اول سرقة زهرة الخشخاش للميه المهدرة للكهربا المقطوعة للقمح اللى روسيا وقفت تصديره لفانوس رمضان الصينى أبو 55 جنيه متوسط سعر
* انا مش بتكلم عن حكومة انا بتكلم عن شعب نايم على ودنه
عن واحد متعلم بيشغل المروحة علشان تحول برودة التكييف اللى فى الصالة على أوضة نومه !!!!ـ
عن واحد صحى الصبح قرر ان الدنيا حر و الحل انه يمسك خرطوم المية الحلوة و يغرق الشارع بحالة و تقريبا بيكنس الرمل قدام العمارة بالمية - ده بواب و عدادات المية لسه ما اشتغلتش اصلا لأن العمارة لسه مش متشطبة
عن ست بيت شايفة ان احسن طريقة لتنضيف الشبابيك هو خرطوم المية - فى منطقة اصلا صحراوية بس واصل لها مية حلوة وبصورة مش منتظمة كمان
عن واحدة جوزها مربى مواشى بتلم له "بقايا- حسب روايتها" العيش البلدى علشان العجول تتغذى ..طبعا مش متخيلة كمية البقايا اللى تأكل عجول !!!!ـ
عن اهالى المعمورة البلد وطوسون و اشباههم اللى بوروا ارض خصبة جدا علشان تتباع و يبنوها بيوت مسلح
عن صنايعية بطلت تعمل فانوس صفيح بذمة او بدون حتى و نايمة للساعة 12 الظهر فى بيوتها و اكتفوا بالصينى اللى متوسط سعره السنة دى 55 جنيه لأن المعروض قليل ...لأن المصيبة الأكبر أن اغلب اللى كان مشحون للبلد مش مطابق للمواصفات و اترفض دخوله
عن لوحة ليها قيمة مش عادية معروضة فى متحف بدون كاميرات مراقبة انما اضعف الايمان يبقى فيه حارس قاعد قدامها مادام عارفين مفيش اى نوع من انواع الانذار...ولا كمان ماكانوش عارفين
Tuesday, August 10, 2010
Monday, August 09, 2010
Sunday, August 01, 2010
عاوزة امشى
Wednesday, July 28, 2010
كرة ثلج

المذيع إيهاب صلاح و قضيته و تطوراتها المتلخصة فى اعترافه بالجريمة وروايته لقصته مع القتيلة - زوجته- من بدايتها للنهاية والمنشورة بجريدة الأهرام - واللى واضح لي دلوقتى ان الاهرام تصرف *رقابيا* فيها .وبعدين النهاردة نص تحقيق النيابة معاه بالكامل منشور فى اليوم السابع. كل ده فكرني بكرة الثلج اللى بتبتدى بحاجة صغيرة جدا و تفضل تكبر وتكبر لما تطيح فى طريقها بكل شئ
لا زالت متعاطفة معاه أكثر من تعاطفى مع القتيلة بس بدرجة أقل بكثير من 4 ايام فاتوا مثلا لكن افتكرت مثل روسي مكتوب عندى فى أول صفحة فى رواية لبوشكين - احفظ شرفك من شبابك
Guard your honor from youth
و كمان افتكرت كلمة واحدة زميلتى ...ربنا مابيفضحش من أول مرة
الرواية المنشورة من تحقيقات النيابة بالنسبة لى .....مرعبة
ربنا يعافينا جميعا احنا واللى يهمونا
Monday, July 26, 2010
على هامش يوليو
امبارح : لأول مرة تقريبا احس بسطوة رأس المال ..لما احسيت انها اللى كسبت المعركة بين الاخلاص و القدرة المالية... مجموعة الاصدقاء العباقرة اللى عقليتهم حققت كثير مقدروش يصمدوا قدام ضعف الامكانيات و سلموا امرهم للكيان اللى فرقهم - حتى لو غير متعمد - لكنه الوضع و الظروف .. واتفرقوا وروحهم تغيرت... للأسف
النهاردة : بما انى غاوية جبس -يعنى حاجات قديمة عموما- كنت بأتفرج على قناة التليفزيون العربي اللى بتبث مختارات من انتاج التليفزيون المصري خلال الخمسين سنة اللى فاتوا . اتعرض جزء من حفلة كانت فيها الفرقة الماسية بقيادة أحمد فؤاد حسن بتعزف مقطوعة موسيقية خالصة ... تأمل الجزء ده بيقول جانب من الفرق بين مصر النهاردة و مصر من 35-40 سنة ... بين الناس و الناس
أولا - برغم الفارق التكنولوجي المؤكد بين أجهزة الصوت و قتها و ودلوقتى- و المؤكد انه لصالح اجهزة اليوم - لكن .. الصوت الصادر من الفرقة مما يقارب 40 سنة تقريبا بدون اى تشويش أوهرج - بصراحة اى فرقة بتعزف فى اى حفلة النهاردة بتبقى فيه هوسة و دوشة مع اللحن معرفش سببهم ايه لكن كمان مش متخيلة العازفين - و المطربين لو العزف لأغنية - يقبلوها ازاى !!!
ثانيا - نظرة واحدة لأيدى العازفين بتقول فارق رهيب فى التنسيق و التزامن بين زمان و دلوقتى . 3 طبلات بتنضرب فى نفس اللحظة ، 4 كمنجات فى نفس الثانية ...كأنهم اوركسترا سيمفوني....تدريب للإجادة... معتقدش انه محتاج اكتر من كده
ثالثا - كل عازف مميز كان له مخصص له جزئية فى اللحن يظهر فيها مهارته ومع ذلك مع المجموع كان عزفه بنفس الاجادة - عمر خورشيد و مجدى الحسينى و عازف ايقاع عارفاه شكلا. والنتيجة معزوفة بدون اى نشاز - على الاقل اللى يظهر لغير المتخصص زيى
رابعا - هامشية بس مايمنعش من ذكرها ...من بين كل الجمهور طفلة واحدة بس فى حدود 6-7 سنين قامت ترقص ... الباقى كان بيسمع الموسيقي
النهاردة برضه : خبر عن مشروع قانون امريكى خاص بمصر -مشروع قانون أمريكى يطالب بدعم الديمقراطية والحريات فى مصر.. وتقديم ضمانات لنزاهة الانتخابات البرلمانية والرئاسية.. ومراقبين دوليين لمنع التزوير - خلاص مصر جاء عليها الدور ولا إيه !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ المزعج تعليقات الناس على الموضوع .... كارثة - المستجير من الرمضاء بالنار ...الناس مش بقت بتبص بس
تحت رجليها ... دول بقوا مش بيشوفوا اصلا
النهاردة : بما انى غاوية جبس -يعنى حاجات قديمة عموما- كنت بأتفرج على قناة التليفزيون العربي اللى بتبث مختارات من انتاج التليفزيون المصري خلال الخمسين سنة اللى فاتوا . اتعرض جزء من حفلة كانت فيها الفرقة الماسية بقيادة أحمد فؤاد حسن بتعزف مقطوعة موسيقية خالصة ... تأمل الجزء ده بيقول جانب من الفرق بين مصر النهاردة و مصر من 35-40 سنة ... بين الناس و الناس
أولا - برغم الفارق التكنولوجي المؤكد بين أجهزة الصوت و قتها و ودلوقتى- و المؤكد انه لصالح اجهزة اليوم - لكن .. الصوت الصادر من الفرقة مما يقارب 40 سنة تقريبا بدون اى تشويش أوهرج - بصراحة اى فرقة بتعزف فى اى حفلة النهاردة بتبقى فيه هوسة و دوشة مع اللحن معرفش سببهم ايه لكن كمان مش متخيلة العازفين - و المطربين لو العزف لأغنية - يقبلوها ازاى !!!
ثانيا - نظرة واحدة لأيدى العازفين بتقول فارق رهيب فى التنسيق و التزامن بين زمان و دلوقتى . 3 طبلات بتنضرب فى نفس اللحظة ، 4 كمنجات فى نفس الثانية ...كأنهم اوركسترا سيمفوني....تدريب للإجادة... معتقدش انه محتاج اكتر من كده
ثالثا - كل عازف مميز كان له مخصص له جزئية فى اللحن يظهر فيها مهارته ومع ذلك مع المجموع كان عزفه بنفس الاجادة - عمر خورشيد و مجدى الحسينى و عازف ايقاع عارفاه شكلا. والنتيجة معزوفة بدون اى نشاز - على الاقل اللى يظهر لغير المتخصص زيى
رابعا - هامشية بس مايمنعش من ذكرها ...من بين كل الجمهور طفلة واحدة بس فى حدود 6-7 سنين قامت ترقص ... الباقى كان بيسمع الموسيقي
النهاردة برضه : خبر عن مشروع قانون امريكى خاص بمصر -مشروع قانون أمريكى يطالب بدعم الديمقراطية والحريات فى مصر.. وتقديم ضمانات لنزاهة الانتخابات البرلمانية والرئاسية.. ومراقبين دوليين لمنع التزوير - خلاص مصر جاء عليها الدور ولا إيه !!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ المزعج تعليقات الناس على الموضوع .... كارثة - المستجير من الرمضاء بالنار ...الناس مش بقت بتبص بس
تحت رجليها ... دول بقوا مش بيشوفوا اصلا
Nous, Herve Vilard
Nous, c'est une illusion qui meurt
D'un éclat de rire en plein cœur
Une histoire de rien du tout
Comme il en existe beaucoup
Notre amour qu'on croyait petit
A grandi quand tu es partie
Grandi comme une déchirure
Comme une blessure
Mais pourquoi, pourquoi, pourquoi pourquoi
Pourquoi le silence
Pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi ce grand vide quand je pense à nous
C'était comme un défi au temps
Le printemps avant le printemps
Un chemin qui va n'importe où
Mais semé de roses partout
Nous c'est une illusion qui meurt
D'un éclat de rire en plein cœur
C'est la fin du premier amour
Ma vie qui appelle au secours
J'en rêve et j'en crève
Mais pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi le silence
Pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi ce grand vide quand je pense à nous
C'est un cri arraché au ciel
Un rayon qui manque au soleil
Quatre lettres me rendent fou
Et dans ton oubli tu t'en fous
Je suis seul à nos rendez-vous
Mais parfois dans mes rêves flous
Une voix de je ne sais où
Me parle d'espoir et de nous
Nous c'est une illusion qui meurt
D'un éclat de rire en plein cœur
C'est la fin du premier amour
Ma vie qui appelle au secours
D'un éclat de rire en plein cœur
Une histoire de rien du tout
Comme il en existe beaucoup
Notre amour qu'on croyait petit
A grandi quand tu es partie
Grandi comme une déchirure
Comme une blessure
Mais pourquoi, pourquoi, pourquoi pourquoi
Pourquoi le silence
Pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi ce grand vide quand je pense à nous
C'était comme un défi au temps
Le printemps avant le printemps
Un chemin qui va n'importe où
Mais semé de roses partout
Nous c'est une illusion qui meurt
D'un éclat de rire en plein cœur
C'est la fin du premier amour
Ma vie qui appelle au secours
J'en rêve et j'en crève
Mais pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi le silence
Pourquoi, pourquoi, pourquoi, pourquoi
Pourquoi ce grand vide quand je pense à nous
C'est un cri arraché au ciel
Un rayon qui manque au soleil
Quatre lettres me rendent fou
Et dans ton oubli tu t'en fous
Je suis seul à nos rendez-vous
Mais parfois dans mes rêves flous
Une voix de je ne sais où
Me parle d'espoir et de nous
Nous c'est une illusion qui meurt
D'un éclat de rire en plein cœur
C'est la fin du premier amour
Ma vie qui appelle au secours
Thursday, July 22, 2010
و.. نشيد الجيش المصري
عموما انا بأحب أتفرج على تخريج الدفعات العسكرية . و أنا طالبة كانت لحظات على الهواء بأطير فيها من السعادة وأعيد المشاهدة مع إعادة العرض ، دلوقتى لظروف العمل بأتابع بس إعادة العرض وللأسف مش كل الكليات ، بتبقى حسب الظروف. لكن ... من اللحظات السعيدة جدا فى حياتي أني أتفرج على الأولاد دول فى إستعراضاتهم ببدلهم و كاباتهم . جسمي بيقشعر من خليط الرهبة و الفرحة اللى بأحسه
ونشيد الجيش كلماته دائما بتسرق تركيزى فى الصورة... أى صورة. كلمات عن مصر بس مش عن أى وطن ... مش غريب لما يكون فاروق جويدة هو المبدع . اللى دائما كان بيعلق فى ذهنى هو المقطع الأول من النشيد
رسمنا على القلب وجه الوطن
نخيلا ونيلا وشعبا اصيلا
وصناك يا مصر طول الزمن
ليبقى شبابك جيلا فجيلا
على كل ارض تركنا علامة
قلاعا من من النور تحمى الكرامة
عروبتنا تفتديك القلوب
ويحميك بالدم جيش الكنانة
ده النشيد بس مش كامل ... لكن مش مهم :)
Wednesday, July 21, 2010
أثنان من مصر
Sunday, July 18, 2010
.....قال تيجى فى الهايفة و تتصدر .....

هو ايه *الفرة* اللى ماشية فى البلد اليومين دول ؟؟؟ جدل فى حاجات غرييييييييبة مالهاش علاقة بأى حاجة ومش فارقة مع أى حد في أى حاجة خااااالصصص .
أخرهم خبر لسة منشور النهاردة !!واحد مش لاقى حاجة يقولها قرر انه لا فض فوه يقول "معاوية ابن ابي سفيان " لا يستحق لقب سيدنا. معاوية اللى هو من أكثر من 1400 سنة ده - مايستحقش لقب ما - لقب لا هايفرق معاه ولا معانا مع أنه من الصحابة وله فضل معروف. ومن ساعتها و هات يا حدف طوب اللى يطلع يشتم ويقول يا صوفى يا .... واللى بيعلن الجهاد على الشيعة (فى مصر!!!)من هذا المنطلق ...واللى يعلن ان دى كرامة من كرامات سيدنا الحسين وغيرها
وقبله بكام يوم واحد جدال تداخلت فيه اطراف كثيرة ... والدى النبى عليه أفضل الصلاة والسلام فى النار ولا فى الجنة ؟؟ ...وبرضه أحكام مالناش فيها عن شخصيات توفيت من أكثر من 1400 سنة .... صديق عزيز لما كنت اسأل سؤال ولو بسيط يرد عليا بهزار و يقول* خليكى فى نفسك* مع انى أدعى ان الاجابة كانت هاتفرق معايا بصفة شخصية . انما اى حد فى الدنيا هايفرق معاه شخص تانى فى الجنة ولا لأ ليه ؟؟؟ مايخلوهم فى نفسهم ويحاولوا يعملوا حاجة واحدة تدخلهم الجنة بدل الجدل اللى مالوش فايدة ده.
هو صحيح الهيافة مستشرية من زمان فى حاجات كثير انما كده كثير .. ارجع بدماغى 1400 سنة عشان ادور على نقطة جدل !!!!! ولا ده بقى الفراغ اللى بيقولوا عليه ؟؟ كل واحد يخليه فى نفسه بقى ...... مليتوا البلد
أخرهم خبر لسة منشور النهاردة !!واحد مش لاقى حاجة يقولها قرر انه لا فض فوه يقول "معاوية ابن ابي سفيان " لا يستحق لقب سيدنا. معاوية اللى هو من أكثر من 1400 سنة ده - مايستحقش لقب ما - لقب لا هايفرق معاه ولا معانا مع أنه من الصحابة وله فضل معروف. ومن ساعتها و هات يا حدف طوب اللى يطلع يشتم ويقول يا صوفى يا .... واللى بيعلن الجهاد على الشيعة (فى مصر!!!)من هذا المنطلق ...واللى يعلن ان دى كرامة من كرامات سيدنا الحسين وغيرها
وقبله بكام يوم واحد جدال تداخلت فيه اطراف كثيرة ... والدى النبى عليه أفضل الصلاة والسلام فى النار ولا فى الجنة ؟؟ ...وبرضه أحكام مالناش فيها عن شخصيات توفيت من أكثر من 1400 سنة .... صديق عزيز لما كنت اسأل سؤال ولو بسيط يرد عليا بهزار و يقول* خليكى فى نفسك* مع انى أدعى ان الاجابة كانت هاتفرق معايا بصفة شخصية . انما اى حد فى الدنيا هايفرق معاه شخص تانى فى الجنة ولا لأ ليه ؟؟؟ مايخلوهم فى نفسهم ويحاولوا يعملوا حاجة واحدة تدخلهم الجنة بدل الجدل اللى مالوش فايدة ده.
هو صحيح الهيافة مستشرية من زمان فى حاجات كثير انما كده كثير .. ارجع بدماغى 1400 سنة عشان ادور على نقطة جدل !!!!! ولا ده بقى الفراغ اللى بيقولوا عليه ؟؟ كل واحد يخليه فى نفسه بقى ...... مليتوا البلد
This ain't a love song, Bon Jovi
G R E A T Expression:)
I should have seen it coming when the roses died
Should have seen the end of summer in your eyes
I should have listened when you said good night
You really meant good bye
Baby ain't it funny how you never ever learn to fall
You're really on your knees when you think you're standing tall
But only fools are know-it-alls and I've played that fool for you
I cried and cried every night
There were nights that I died for you baby
I tried and I tried to deny it that your love drove me crazy baby
If the love that I got for you is gone
If the river I've cried ain't that long
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
Baby I thought you and me would
Stand the test of time
Like we got away with the perfect crime
But we were just a legend in my mind
I guess that I was blind
Remember those nights dancing at the masquerade
The clowns wore smiles that wouldn't fade
You and I were the renegades some things never change
It made me so mad 'cause I wanted it bad for us baby
And now it's so sad that whatever we had
Ain't worth saving oh oh oh
If the love that I've got for you is gone
If the river I've cried ain't that long
Then I'm wrong yes I'm wrong
This ain't a love song
If the pain that I'm feeling so strong
Is the reason that I'm holding on
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
I cried and I cried every night
There were nights that I died for you baby
I tried and I tried to deny it that
Your love drove me crazy
If the love that I got for you is gone
If the river I cried ain't that long
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
oh oh oh no no
I should have seen it coming when the roses died
Should have seen the end of summer in your eyes
I should have listened when you said good night
You really meant good bye
Baby ain't it funny how you never ever learn to fall
You're really on your knees when you think you're standing tall
But only fools are know-it-alls and I've played that fool for you
I cried and cried every night
There were nights that I died for you baby
I tried and I tried to deny it that your love drove me crazy baby
If the love that I got for you is gone
If the river I've cried ain't that long
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
Baby I thought you and me would
Stand the test of time
Like we got away with the perfect crime
But we were just a legend in my mind
I guess that I was blind
Remember those nights dancing at the masquerade
The clowns wore smiles that wouldn't fade
You and I were the renegades some things never change
It made me so mad 'cause I wanted it bad for us baby
And now it's so sad that whatever we had
Ain't worth saving oh oh oh
If the love that I've got for you is gone
If the river I've cried ain't that long
Then I'm wrong yes I'm wrong
This ain't a love song
If the pain that I'm feeling so strong
Is the reason that I'm holding on
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
I cried and I cried every night
There were nights that I died for you baby
I tried and I tried to deny it that
Your love drove me crazy
If the love that I got for you is gone
If the river I cried ain't that long
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
Then I'm wrong yeah I'm wrong
This ain't a love song
oh oh oh no no
Think Pink :)
To Meshmesha and Dolly if ur reading this :)
Musicals are just mostly.... refreshing :)
Sunday, July 04, 2010
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
To recall how I came to be fond of this song proves one thing, good music just flows into the soul.
Or maybe I'm just imagining it's a good stuff, but really, tens have tried to sing it, yet this is to me is the best version, the original one by Jacque Brel.
Or maybe I'm just imagining it's a good stuff, but really, tens have tried to sing it, yet this is to me is the best version, the original one by Jacque Brel.
Thursday, June 24, 2010
الحـدود

بعض صور التعبير الفنية تؤثر فينا بطريقة قد لا نتوقعها نحن شخصيا . فيلم ما أو مشهد واحد فيه، مقولة من سطر أو أثنين لمفكر فيها عصارة فكره ، صفحة من قصة قصيرة أو رواية طويلة ، أغنية أو قطعة موسيقية أو لحظات منها، لوحة مرسومة أو صورة ملتقطة أو تفصيلة فى تمثال منحوت ربما يظلوا مطبوعين فى ذاكرتنا لسنين بأثرهم الذى تركوه فينا . فى إعتقادى الشخصي أن بعض الأثر يكون مستمدا من اللحظة فى الزمن التى تعرضنا فبها لهذا الأثر و أنه فى لحظة أخرى تالية أو سابقة لم يكن ليصبح بنفس القوة و التأثير .
تدوينة قرأتها صباح اليوم هزتنى ...أعجبتنى جدا وتركتنى أفكر فيها جدا . أثرت على مزاجى لدرجة لم أتخيلها وتركتنى فى النهاية إذا جاز القول ( بالإضافة لموقف أخر مختلف تماما و مناقشة ثالثة لا أتذكر تفاصيلها وإنما أثرها مع صديقة ) ... مكتئبة . لماذا ؟ قد أكون أحبطت ... قد أكون حسدت ... قد أكون حقدت ... قد أكون دهشت ، لكنى مؤكد قد تساءلت .
ما الذى يَمنع ... ما الذى يمنع شخص ما من فعل ما هو ممنوع ؟
هل هو الخوف ؟
الإقتناع ؟
فرصة لم تسنح أو لن تسنح ؟
وما هى الحدود لما يُمنع.. حسب أى تعريف ينتهى المسموح و يبدأ الممنوع ؟
هل هى الحدود الدينية ؟
الأخلاقية؟
الإجتماعية ؟
الحدود ... طالما تسائلت نفس السؤال أو ما يشبهه و أعتقد أن إجابته عندى أنها خليط من الثلاثة ولأنى لا أفرق كثيرا مابين الديني و الأخلاقي فهى علاقة ما ( اتحاد أو تقاطع أو ترجيح لدائرة عن الأخرى ) بين دائرتي الحدود الأخلاقية و الإجتماعية... و لها عودة
ما أقضنى فعلا هى إجابة السؤال الأول ... لم أجد عندي إجابة له ... مع أنى سُئلت يوما سؤالا يشبهه و إجابتي كانت قاطعة لا تحتمل الجدل - االإقتناع . لكنى الأن وبسبب أثر هذه التدوينة أتسائل لنفسي ما الذى "حقيقة" يمنع أحدا مما هو ممنوع - سواء إتفق الناس على منعه أو سمح به البعض و جرمه البعض ؟
هل هو الخوف من سلطة أو كيان أكبر. سماوى أو أرضى . الكيان يمنع و وعليه أنا أخاف من عقابه و عليه فأنا أنفذ الأمر بدون مناقشة ؟؟ هل هو الإقتناع . قناعة مبنية على مبررات منظمة و مقنعة قابلة للنقاش الهادئ بدون الخوف من تصدع منطقها ؟ هل هى مجرد الفرصة التي لم تسنح (كثعلب يقنع نفسه أن العنب حصرم) لإختراق المنع وهل إذا توفرت الفرصة سيكون رد الفعل هو الإقدام بجسارة أو حتى بتردد على ما هو ممنوع.
-- فى 26 يونيو استكمالا لما سبق ، بعد هدوء و انسحاب لآثار الهزة الداخلية--
الحدود للعجب قد تتصادم ويصبح المطلوب ان نرجح كفة عن كفة - مثال بسيط- فى أغلب المجتمع المصري الزواج الثانى ممنوع إجتماعيا مع أنه مسموح دينيا - . وحتى فى الإطار الواحد قد يكون هناك درجات للمنع حسب القناعة الخاصة بالشخص ... مثال أبسط : من يسلم باليد على النساء ، من لا يفضل أن يسلم ، و من ليس عنده أدنى شك أن السلام باليد على إمرأة قمة الحرمانية . بعض الناس تتلاعب بحدودها لمصلحتها لا أكثر وبعض الناس تتعامل مع حدودها بصرامة بدون نقاش وبعضهم حسنى النية يختارون فقط ما يناسبهم (وغالبا بالوراثة ) بدون أى غرض فى أنفسهم. لكن بعض الحدود تتلاشى من مكان لمكان و أحيانا من زمان لزمان لنفس المكان وبالتالى السؤال الأهم و الذى أيضا أفزعنى هل لو الحد تلاشى سيصبح الفعل صحيحا ؟
ثم... ما الذى يجب أن يمنع الشخص فعلا مما هو ممنوع؟؟ بعد تفكير أعتقد أنه يجب أن يكون -حقيقة- هو الإقتناع ، الخوف و الحصرم وجهان لشئ واحد هو الجبن عن مواجهة رد فعل لما فعلت . الكيان السماوى .. التعاليم الدينية منعتنا لسبب . ويجب أن نبحث عنه كى نقتنع وليس لمجرد الخوف فقط . الكيان الأرضى قد يغفل عنا للحظات ولن يبرر ذلك أن نفعل ما لن نفعله لو ان نفس الكيان منتبه لنا. أما نقطة الفرصة و سنوحها !! أعتقد أن أى أنسان يخلق فرصته لو أراد . وعليه ، نظرية الثعلب و الحصرم ربما تكون مستبعدة من الأساس
حتى الأن ... ربما عندى بعض الثغرات فى مسألة الإقتناع ... مثلا ماذا لو أننا نفذنا التعليمات ببعض التصرف ... بدون بعض الشكليات أو الطقوس المفترض أن تصاحبها ؟ هل هذا يعنى أننا لا زلنا نفعل الممنوع كاملا . أم أنناعلى صواب و مخطئون فى جزئية فقط ؟ - تسأؤل مستمد للعجب من علاقة براد بيت و أنجلينا جولي - لكن أعتقد أن هذا السؤال ناتج من قصور عندي فى الفهم وحله البحث عن إجابة بعمق أكبر.
ملاحظة - كل ده علشان مر فى خاطري بسرعة البرق سؤال من نوعية ماذا تفعل لو كنت مكانى ....!!!ـ
Sunday, June 20, 2010
A Second change

Subscribe to:
Posts (Atom)