ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ

توفيق الحكيم

Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.

Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)

Saturday, September 25, 2010

لأ بجد بجد .. الناس بتتجوز ليه ؟

ليه ؟؟ يعنى لسبب محدد وهو وحظه يا لاقاه يا مالقهوش و لا علشان ده اللى ماشى فى البلد و الدنيا ؟ ولا علشان يطلعوا عقدهم على باقى الاطراف ولا هو كان بيبقى قصدهم طيب بس الظروف ؟؟

يعنى اللى يتعامل مع زوجته على انها ناقصة تربية ودين و تعليمها مش عاجبة ومع ذلك رامي لها - بالمعنى الحرفى - الاولاد تربيهم ليل ونهار لوحدها وتصرف عليهم كل حاجة عدا مصاريف المدارس اللى تواضع و دفعها وبيعايرها و يعايرهم بيها و تذاكر لهم ليل و نهار كل المواد و بلغة اجنبية اصلا - لأن اللى تعليمها مش عاجبه دى حاصلة على الماجستير من كليه عملية و تعرف 3 لغات بإجادة تامة - وهو جرى وراها 5 سنين يطلبها وهى ترفض و بالعكس ترشح له عرايس تانية ولما تعاتبه وتقول له الاولاد محتاجين وجودك اكتر يعاقبها ويعاقبهم - ده مفترض انه اتجوز ليه اصلا ؟؟؟؟
ولما واحد يخطب واحدة اصغر منه بعشرين سنة ومن مستوى اجتماعى اقل و يعمل لها عمليات تجميل علشان شايف ان جسمها مش متناسق و يشترى لها الهدوم و يغير لها اسلوبها فى الملابس من قبل حتى الزواج الرسمى و يمنع اهلها يشتروا او يفرشوا اثاث بيت الزوجية يبقى متجوزها ليه برضه اذا كانت مش مقنعة له شكلا او مضمونا من اولها ؟؟؟؟
ولما واحد يجري ورا البنات و الستات على النت و يعمل علاقات و يرجع يقول اصل انا لو كنت اتجوزت اكبر شوية كانت اختياراتى اختلفت - انا متفهمة نقطة الاختيار فى السن الصغير و انها غالبا خطأ - انما هى كمان مالهاش ذنب انها تتخان بسبب غلطة مشتركة يبقى اتجوز ليه ؟؟؟؟
ولما الراجل أو اهله يقولوا على مراته "يحمدوا ربنا انهم لقوا حد يتجوزهم" طيب يعنى هى ماضربتكمش على ايديكم انكم تتقدموا لها و تخطبوها ده كان عرض وطلب و انتم الللى ابتديتم بالعرض وهى كانت بنت صغيرة و بنت ناس يعنى مش واقعة يبقى ايه لزمته الكلام اللى مالوش لازمة؟؟؟؟
ولما الراجل يكون بخيل لدرجة الموت وبيقفل دواليب المطبخ بالقفل ويوم مايجيب لها هدية بتكون باكو شيكولاته من ابو تلاتة جنيه يبقى ايه لزمته يكلف نفسه مصاريف فرح و شقة و شراء دواليب مطبخ اصلا مادام الموضوع مش مريحه ؟؟؟؟؟
ولما الاب ما يكلفش نفسه يقوم يشوف ابنه الوحيد بيعيط ليه وينادى الام من اخر البيت تيجى تشوف الولد ماله يبقى جاب ولد ليه ؟؟؟؟؟
ولما اصلا يكون الرجل مش مؤهل طبيا انه يتجوز بيتجوز بنات الناس و يبهدلهم ليه ؟؟؟؟
ولما يكون اساسا اساسا ملوش ميول طبيعية برضه بيبهدل بنات الناس معاه ليه ؟؟؟؟
ولما يكون السبعين فى المائة من الأزواج اصلا مش متناسقين مع بعض - زى لوريل و هاردى كده - برضه ياترى بيكونوا اتجوزوا ليه؟؟؟

لما واحد زى ايهاب صلاح يتجوز واحدة زى منى زوجته اللى قتلها بيكون ليه اتجوزها اصلا؟؟؟
ولما واحد زى زوج ايرينى صيدلانية اسكندرية اتجوز واحدة زى العصفورة وبعدين قتلها بالوحشية دى يبقى ليه برضه اتجوزها ؟؟؟؟


اذا عرفت الحل ...... جاوب

No comments: