ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ

توفيق الحكيم

Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.

Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)

Friday, June 26, 2009

قـــرار


صديقتى أخذت قرارها
مش القرار اللى أنا شخصيا رغبت فيه لكنه القرار المنطقى
نفس قراري لو فى نفس موقفها
منطقى ليه !! بدون منطق .. منطقى لأنه متماشى مع قواعد المجتمع
مع قيم تربينا عليها
مع إنها أحيانا بتكون مش منطقية
صحيح أو مش صحيح ده مؤشر نسبى
بالنسبة لعرف و قناعات مجتمعية متوارثة قرارها صحيح
بالنسبة لحريتها وراحتها الشخصية و عدم أذي أى من الأطراف المعنية قرارها خاطئ
...
المحصلة النهائية : حاليا هى فى حالة .. هدوء ما قبل العاصفة
أو سكون ما بعد الصدمة
متصورة أن العاصفة مرت و الهدوء هو التالى
لكن ... بعض القرارات بتأخذ منا أجزاء و ترميها فى مكان بعيد
للأبد
ونفضل طول عمرنا ندور عليها
ويمكن نندم على قرار أخذناه ....فأخذنا
...
...
...
أتمنى ظنى يخيب
أرجو
لكنى عارفة
...
...
أنا أشفق عليها مما ينتظر


Wednesday, June 24, 2009

العــقــــــلاء

صحفيين - مش ناس عادية - بتكيل *شتاااائم* للمنتخب و اللاعبين بسبب خسارتهم من أمريكا
أبو تريكة هايعتزل و حسن شحاتة هايستقيل لو مفيش إعتذار
جمال مبارك بيستقبل المنتخب العائد بنفسه
طاعون من ليبيا و أنفلونزا خنازير من العالم و أنفلونزا طيور صناعة محلية و حمى قلاعية مش فاكرة منين
ليبيا بتدفع المصريين بالذات رسوم على الدخول و الإقامة و الخروج !!! الفردوس المفقود
القائد المظفر معمر القذافى بيعمل زيارة رسمية *تااااريخية* لإيطاليا وهو معلق برواز فيه صورة عمر المختار على بدلته العسكرية
إمتحانات ثانوية عامة فيها طلبة بتصرخ أن الأسئلة ماجاش زيها قبل كده السنوات اللى فاتت و بالتالى الأمتحان صعببببببببببببببب !!! كأن الأسئلة المفروض تتكرر كل سنة كما هى فى أمتحان المفروض يفرق الطالب المتوسط عن الفائق عن الضعيف أو المستهتر
لجنة أمتحان ثانوية عامة مديرتها تجبر طالبتين أنهم يقطعوا أمتحان رياضيات فى منتصفه و يروحوا لجنة تانية فى مدرسة تانية علشان يكملوه !!!!! مفيش تفسير فى الخبر لقرار زى ده
شاب عمره 18 سنة - قانونا طفل وهايتعامل معاملة أطفال إن شاء الله !!!- يغتصب أخته عمرها 8 سنوات و بعدين يقتلها بالسم و أب يرمى زوجته و بنته من البلكونة علشان طلبوا هدوم جديدة يحضروا بيها فرح
لحوم مخلوطة بلحم الخنزير فى دمياط و قنبلة محلية الصنع قالوا إنها راديو طفل ربطه بعمود نور فى إسكندرية و جسم معدني غريب على كورنيش أسوان
النبوى إسماعيل توفى غير مأسوف عليه من كثيرين و المهندس شريف قتل عيلته و مات طبيعى بعد الحكم عليه بالإعدام ، الناس إلى حد ما تعاطفت معاه مع إدانتهم له و معاون المباحث إنضرب رصاص غدر و مات فى أسوان
كل متهم فى قضية مشهورة يطلع ويقول البوليس أجبرنى حتى المدرس اللى أخل بشرف مهنته و صور بنات عاوزة الحرق فى أوضاع مخلة بعد ما إعترف رجع و قال ماقلتش !!! و محاميه بيحاول يفهمنا إنها قضية مدبرة ضده . بناء على إنه حاجة مهمة مثلا و بيشوهوا صورته قدام الرأى العام ؟؟
البنات دول بالمناسبة عمرهم 16 - 18 سنة وواحدة كان بيعاشرها معاشرة الأزواج فى شقته ومنهم اللى لابسين حاجات على رؤوسهم بس واضح إنهم مش فاهمين لابسينها ليه
خناقات كل يومين بين معجبى و معجبات من يقال عنه "مطرب الجيل" تامر بيه حسنى و الفنان اللى بيقولوا عليه هضبة - وقعها سيئ على الكلمة دى - اللى هو عمرو باشا دياب كأن كل مشاكلنا إتحلت و فاضل دى بس مين فيهم الفنان أكثر
زيجات عرفي بين مخرجين و فتيات موديل و فتنانين و ناس عادية كمان و فضائح فى الأعراض من كل نوع و فى كل حتة مجلات و جرائد و مواقع .
مظاهرات و إعتصامات من الحوامدية - أمام مجلس المدينة - لشركة المياه فى الأقصر لشركة الكتان فى طنطا !!! و هلم جرا
والدتى طلعت السنين الللى فاتت دى كلها من فئة مضطهدة اللى هى المرأة و كمان بتشتغل مع وصديقة لــ أقليات مضطهدة اللى هي المسيحيين و النوبيين . و محدش قال لى ولا قال لها طول المدة دى !!! شوف إزاي
شوية أغبياء منقادين بغباء لناس لها أغراض تزود اللى بيقولوا عليها فتنة طائفية عاوزين يغيروا إسم قرية بقالها مليون سنة إسمها ثابت . ومع الحساسيات الموجودة الموضوع بيكبر بدون داعى.
مدير الثقافة الجماهيرية هايمنع طباعة أى كتاب ممكن يزعل المصريين المسيحيين حتى لو كتاب عبارة عن حقائق تاريخية عن المعلم يعقوب و دوره أثناء الحملة الفرنسية . كأنه مكتوب إدانة أو إهانة للمصريين المسيحيين . ماهو كان فيه مليون عميل للفرنسيس من المحسوبين مسلمين . حد إعترض !! و مليون مثقف معارضين لترجمة كتب من تأليف كتاب إسرائيليين علشان قال ده تطبيع!!!!! طيب هانعرف عدونا إزاىىىىىىىى ..............ثم إن محدش بيقرأ فى بلدنا أساسا غير حظك اليوم بالكتير وغالبا مش ها لو فهموا المكتوب . إحنا التعليم فى بلدنا بقى سماعى يا عالم ( البوست الجاي غالبا ) ـ
ناس قالت لأوباما بنحبك زى مايكون نجم روك و ناس قالت ده بوش بس بوجه مبتسم وكاريزما . كأنه مفروض إن رئيس أمريكا تكون أهدافه الإستراتيجية لمصلحة العالم العربي !!!!!
أخر حاجة : سمية الخشاب صرحت إنها أنتجت أغانيها بنفسها لأنها مش عاوزة تقدم تنازلات تجارية .... على أساس إنها هاتغنى نهج البردة مثلا

لكل دول أهدى درة من درر إسماعيل ياسين ...........العقلااااااااااء




شكل الأصوات

نبرة صوت أو نغمة آلة موسيقية بتتجسم فى لحظة و تقول أنها سبب أن فلان بيحب الأغنية دى أو بيفضلها على الأقل. أو حتى يمكن هى اللى بتخلى الملحن مميز بموسيقاه
مجرد ملاحظة أو فكرة من أفكارى اللى بتطلع فى دماغى فجأة أنى أكتبها !! حاجة مقدرش أوصفها بوضوح لسببين أولا لأنى مش دارسة موسيقى . ثانيا مش دارسة علم نفس لأن أكيد فيه إرتباط من نوع ما ...... آه و ثالثا... قصور ما عندى شخصيا فى التعبير
الأغنية اللى اخترتها المرة دى لأول مرة أسمعها بتركيز من أسبوعين تقريبا -مع أنى عارفة الكلام من فترة طويلة- و ألاحظ أنها بتحمل نفس الصفات اللى ممكن تخليها بالنسبة لى على الأقل بتدل على نفس الشخص. أنا مش بأتكلم على ألحان متشابهة أو كلام متشابه المعنى ،أنا بأتكلم على حاجة بسيطة بساطة طريقة أداء أو نبرة صوت فى لحظة فى الأغنية أو صوت آلة موسيقية محددة فى لحظة . كلهم بيكون لهم نفس الشكل عندى مهما اختلف موضوع الأغنية أو لحنها أو نوعها الموسيقى أو المؤدى و كلهم بيعطوا نفس الإنطباع عن نفس الشخص اللى بيفضل الأغنية
الأغنية دى بغض النظر عن موضوعها اللى بالصدفة حزين ، جسمت لى ألم ورغبة فى الخلاص منه

ياترى أغاني أنا المفضلة شكلها إيه !؟

Always somewhere, Scorpions

Monday, June 22, 2009

Carlito's way,1993


One phrase by Carlito gave me the chokes, some memories persist even if we don't realize it!!


Carlito : Somebody's pullin' me close to the ground. I can sense, but I can't see. I ain't panicked, I been here before. Same as when I got popped on 104th Street. Don't take me to no hospital, please. Fuckin' emergency rooms don't save nobody. Sons of bitches always pop you at midnight when all they got is a Chinese intern with a dull spoon.


Carlito : No favour. I owe you. Favour gonna kill you faster than a bullet.

Carlito : This guy, this counsellor in Lewisburg, Mr. Seawald, once said to me: 'Charlie, you run out of steam. You can't sprint all the way. You gotta stop sometime. You can't buck it forever. It catches up to you. It gets you. You don't get reformed, you just run out of wind !

Carlito : Dave is my friend, Gail. I owe him. That's who I am, That's what I am, right or wrong. I can't change that!

Gail : Everything you learned in the neighbourhood, every instinct you've got won't do anything but get you killed!

Carlito : You ain't a lawyer no more, Dave. You're a gangster now. You're on the other side. Whole new ball game. You can't learn about it at school, and you can't have a late start.

Gail : Yeah, I had a dream, Charlie, but now I'm awake. And I hate my dream.

Carlito : The dream don't come no closer by itself. We gotta run after it now.


Carlito : When you can't see the angles no more, you're in trouble, baby. You're in trouble.

Carlito : Dumb move, man. Dumb move. But it's like them old reflexes comin' back.

Carlito : He's got a bright future..... if he can live past next week.

Saso: What has happened to you? What are you acting like this for? It doesn't make sense that you should hate this guy. Because this guy is you, twenty years ago.

Carlito : Never give up your friends, Dave, no matter what.

Carlito : You just pray to see a face that hasn't changed... one that looks at you exactly as it did before.

Carlito : Sorry, boys, all the stitches in the world can't sew me together again... Lay down. Lay down. Gonna stretch me out in Fernandez Funeral Home on 109th street... Always knew I'd make a stop there, but a lot later than a whole gang of people thought. Last of the Mo-Rican's. Well, maybe not the last. Gail's gonna be a good mom. New, improved Carlito Brigante. Hope she uses the money to get out. No room in this city for big hearts like hers... Sorry, baby, I tried the best I could. Honest. Can't come with me on this trip, though... Gettin? the shakes now. Last call for drinks. Bar's closin? down. Sun's out. Where we goin? for breakfast? Don't wanna go far... Rough night. Tired, baby... Tired...

Wednesday, June 17, 2009

La tendresse, Daniel Guichard

إعــاقــة


ما الذى أخافنى ما الذى أفزعنى؟ كيف تصورت فى ذلك الوقت أنها سوف تلخبط لى عقلى فأجد نفسى فى آخر الصف بين الطلبة المتفوقين!

لا شئ ولكنه جهل . وخوف وفراغ . فقد حذرتنى أمى وأنا صغير ألا أتكلم مع أية بنت . ولم أفعل . ولا أعرف أحدا يعرف البنات وينشغل عن المذاكرة ! ورغم أننى انتقلت من مرحلة إلى مرحلة أعلى فى الدراسة والتفكير و أصبحت أناقش مشاكل كبرى فى الفلسفة و الدين ... فإن نصائح أمى كانت سلاسل فى يدى و ساقى وعقلى وكانت أقفالا من الحديد على قلبى ـ


أنيس منصور - الكبار يضحكون أيضاً

Monday, June 08, 2009

Wind of Change, Scorpions

Here's to the summer of 1992, my "risks" summer, to the friend who taught me to look for live music, especially when rock and orchestra blend, and to these days of chaos and little hope may we learn from the past.

Saturday, May 30, 2009

عـصـفـور الـلـى عـمـره مـا غـاب



عصفور رجع تانى ... مع إنه عمره ما غاب
على شط النيل عصافير كتير ... يا خسارة علي الجدعان



فتش عن النسوان
تعرف سبب الاحزان
ورمش عين الحبيبة
يفرش على فدان

***

انا كنت صياد
وصيد السمك غيه
نزلت بحر السمك
أصطاد لى بـنًّـيًّـه
وعجبنى شكل السمك
فى البحر حواليًّـه
واحدة بياض شفتشى
والتانية بُلطية
والتالتة من بدعها
سحرت مراكبيه

***

ورمش عينها يا ناس
يفرش على الميه
واحدة بياض شفتشى
والتانية بلطية
والتالتة من بدعها
غرًّقها فى الميه


من يوميات نائب فى الأرياف - توفيق الحكيم

Friday, May 29, 2009

جـبـانـة

جبانة !! مالهاش وصف تانى .
لسه خايفة تواجه .
تواجه إيه ؟؟
كلمات و حروف ... مش أكتر . لونهم إتغير بعد المدة دى كلها لكن لازالت خايفة منهم.
يا ترى ده معناه إيه بالظبط ؟هى فعلا جبانة و لا بتوهم نفسها بكده؟
يمكن هى شجاعة إنما مش بتحب تخلق عفاريتها بإيدها !
هو إحنا بنخلق عفاريتنا ولا هى موجودة مجرد إننا بنحضرها أو نصرفها ؟
نخلقها أو نحضرها مش فارق المهم وجودها اللى مش بيريحنا
والحل!
تقنع نفسها انها شجاعة و انها مأجلة المواجهة مش أكتر
يمكن
!!!

Wednesday, May 27, 2009

تـبسـيـط مُخِـل


!مجرد شوية كيماويات

Saturday, May 23, 2009

The Bridges of Madison County (1995)


These are for you meshmesha, learn them well
,

Francesca: Robert, please. You don't understand, no-one does. When a woman makes the choice to marry, to have children; in one way her life begins but in another way it stops. You build a life of details. You become a mother, a wife and you stop and stay steady so that your children can move. And when they leave they take your life of details with them. And then you're expected move again only you don't remember what moves you because no-one has asked in so long. Not even yourself. You never in your life think that love like this can happen to you.
Robert Kincaid: But now that you have it...
Francesca: I want to keep it forever. I want to love you the way I do now the rest of my life. Don't you understand... we'll lose it if we leave. I can't make an entire life disappear to start a new one. All I can do is try to hold onto to both. Help me. Help me not lose loving you.

Robert Kincaid: Things change. They always do, it's one of the things of nature. Most people are afraid of change, but if you look at

and this one is for me I guess!

Robert: The old dreams were good dreams; they didn't work out, but glad I had them.

Thursday, May 21, 2009

: وقــالــت


قد طهّرني الألـم لكنني ...عـدت غفلاً كما بدأت

Saturday, May 09, 2009

Par une amie


Le monde est si beau que l'on croit qu'il durera eternellement, et puis le temps passe, on vieillit et l'on s'apercoit qu'il peut disparaitre, que tout a une fin.....

Friday, May 08, 2009

ببـسـاطـة ....عبــد الـوهــــاب

من كام يوم كانت الذكرى الـ 18 لوفاة محمد عبد الوهاب ( الله يرحمه ) أنا مش خبيرة موسيقية ولا حتى أعرف أوليات الموسيقى أنا مجرد مستمعة لكن وجهة نظرى الشخصية اللى ممكن تتعارض مع بعض الأراء المتخصصة و اللى كمان مش هاتضيف حاجة جديدة أنه ببساطة عبقري مصري صميم المفروض نحافظ على تراثه و ننشره أكثر بكثير من الحاصل حاليا لأنه لمصر حاجة زى بيتهوفن لألمانيا محدش بيقول إن بيتهوفن راحت عليه و إحنا فى القرن الواحد وعشرين!!.
ده رأى مش بناء على غسيل المخ الإعلامى المعتاد اللى لما يقرر أن فلان كويس يبقى ما بيغلطش بس بناء على ثلاث حيثيات
أولا : الاغنيات اللي سمعتها له سواء كملحن أو مطرب - وبأشدد على مطرب علشان مينفعش أقول عن عبد الوهاب انه مغنى فى حين حضرات المذيعين بيقولوا عن سعد الصغير و تامر حسنى مطربين !!!!
ثانيا :عدة كتب ومقالات قرأتها عن حياته و نشأته منها اللى هو أملاه و منها المكتوب عنه قبل وبعد وفاته من معاصريه
ثالثا : لقاءاته هو شخصيا مع سعد الدين وهبة فى البرنامج التسجيلي النهر الخالد وده اتعرض على ما اتذكر بعد وفاته مباشرة على التلفزيون المصري

بالنسبة لى عبد الوهاب ببساطة عبقري مش للموسيقي اللى أنتجها إنما للشخصية اللى كونها و اللى نتيجة من نتائجها هى الموسيقى اللى احنا لازلنا بنستمتع بها للنهاردة. الشخصية اللى بهرتنى بأناقتها فى الكلام والحركة - اللى ممكن تؤخذ عليه أحيانا كتصنع - والمظهر فى برنامج النهر الخالد لشخص تعدى الثمانين . كمان بهرتنى بذكائها و لباقتها - دبلوماسية قاتلة أحيانا - وكمان خفة دمها المحسوبة . الشخص اللى القدر ساعده أحيانا لكنه إستثمر المساعدة دى أضعاف أضعاف إلى أن أصبح هرم من اهرام مصر الحديثة.

عبد الوهاب حسب كل الروايات من أصل شعبى - حى باب الشعرية القاهرة - إحترف الغناء صغيرا و إحتضنه أمير شعراء العربية فى العصر الحديث أحمد شوقى و ساعده إنه ببساطة فتح له الطريق لأشياء كثير متضاربة أحيانا لكنه - عبد الوهاب - إمتصها جميعا و أنتج أولا شخصيته ثم فنه و حياته كلها .

عبد الوهاب لو ما كانش موسيقى كان ها ينجح جدا كلاعب شطرنج محترف على ما أعتقد. ذكى وهادئ و عنده بعد نظر و يقدر يستوعب أى تغييرات فى الموقف. عاصر مصر من أيام السلطنة للملكية للجمهورية ... ملكين وأربع رؤساء جمهورية ، حربين عالميتين و أربع حروب مصرية إسرائيلية . التخت الشرقى البسيط والأوبرا والجاز و التانجو والروك أند رول. الحنطور وعربية الرش و الأنسان على القمر و مكوك الفضاء .بالنسبة لي هو محظوظ أنه مر بالتغيرات دي . وذكي لأنه استوعبها كلها بالإضافة للتغيرات فى محيطه الإجتماعى و الثقافى . يمكن أنا شخصيا بأحسده لأنى يمكن لو فى مكانه ماكنتش هأستوعب التغيرات و فى الغالب كنت هأنزوي أكثر فى مكان ما! ... مش مهم أنا المهم أن عبد الوهاب بفضل ذكائه ده و حظه السعيد و حظنا الأسعد أبدع موسيقى على مدى سبعين سنة تقريبا ممكن تؤرخ لتطور الموسيقى فى مصر و العالم العربى وتؤرخ كمان لتاريخ مصر خلال القرن العشرين .

موسيقى عبد الوهاب بالنسبة لى -و مع وجود ملحنين عظام أخرين فى نفس الفترة أحب أستمع لأغنياتهم و موسيقاهم جدا - إتمتعت بشئ بيخلينى أنا غير المتخصصة و حتى غير الملمة بالمبادئ أعرفها على طول و اقول دى بتاعة عبد الوهاب .موسيقاه فيها نوع من الأناقة غريب وماقدرش أوصفها غير بـ "الأناقة " مش غيرها . حاجة راقية إجتماعيا مش موسيقيا و بس ومهما كانت مغرقة فى الشرقية و لا حتى السياسة - يعنى الأغانى اللى لحنها فى الستينات بالذات - و لا حتى قطع موسيقى الرقص الشرقى اللى لحنها كل الموسيقى دى كانت "أنيقة " زى ماتكون موسيقى ملحنها أمير أو أرستقراطى من أعلى طبقة بيتمتع بتهذيب عالي جدا - جنتلمان ... يعني مثلا ديفيد نيفن ولا كارى جرانت أو الأمير تشارلز - و فى نفس الوقت وده يمكن غريب إنى أقوله بس دائما الأحساس ده بأحسه فى ألحانه إن مهما كانت مهذبة و أنيقة و راقية كان عبد الوهاب غالبا بيحب يحط فيها لحظة "مشاغبة"... ببساطة الجنتلمان الأنيق الراقى جدا فى تعامله لثوانى بيظهر منه جانب معاكس تماما مش عارفة أوصفه إلا إنه جرئ أو وقح أو لعوب أو مشاغب أو حتى شعبي جدا وكل ده مش بالمعنى السيئ للكلمات دى إطلاقا بالعكس دي دايما مفاجأة لذيذة فى موسيقاه .
طبعا بدون الحاجة لإعادة ذكر تأثره بأحمد شوقى، عبد الوهاب كان فنان فى إختيار الكلمات اللى بيغنيها قبل ما يكون فنان فى تلحينها . شخصيا بأحب أغانيه الوطنية و القومية بالضبط زى أغانيه العاطفية أو موسيقاه المجردة. ألحانه بتدينى فرصة أستمتع بالكلام لوحده و أستوعبه واللحن لوحده و أحس به. حتى لو كانت الاغنية قصيرة زى اللى إخترتهم المرة دى . وبالنسبة لى أن من أفضل الأغنيات الوطنية إن لم تكن أفضلها على الإطلاق اللى أكيد المصري لما يسمعها يفتكر مصر هى النهر الخالد .عن نفسى فى لحظات العمل بأحب أسمع أغانيه و خصوصا القصائد .أغنية زى دمشق بتطربنى فعلا مع إنها سياسية !!
عبد الوهاب بيسعدني دايما أسمع أغانيه اللى أعرفها له و حتى لو فيه أغانى ماكنتش بأفضلها له أو مش بأحبها ففى لحظات معينة وبدون تحيز بأكتشف أن الأغنية دى بقت مفضلة عندى لأن ببساطة كلامها و لحنها أنا اللى ماكنتش على مستواهم . الله يرحمه.

أنا إخترت أغنيات "شبابية" لعبد الوهاب اللحن سريع و المدة قصيرة ...لكن بكلمات و بطرب

يا دنيا يا غرامى



عندما يأتى المساء



Sunday, May 03, 2009

@night

These two songs I recommend listening to at night in a quiet room.
For me, and even if it's noon, they set the same atmosphere I just described, a quiet night in a quiet room. A different detail in each song, for Paris, it's always a dark room ... looking on deserted rainy street, an hour or so after mid-night, with half closed white window curtains. For the head and heart, It's a wooden walls dark room, lit in a very dim yet warm way, mostly I can't see clearly into this room but I know the really heavy curtains are there because I can never see the dawn that's coming.

My favorite of the two? ........ there is always a favorite even if we don't admit it, there is always the 0.00005% that makes the difference ..........The Rainy night in Paris.

I hope anyone who listens to these two will like them as I do.

A rainy night in Paris


The head and the heart

Friday, May 01, 2009

........Is Never !

Tracy Lord: The time to make up your mind about people is never.

from te movie The Philadelphia Story (1940)

Thursday, April 16, 2009

من نـشـيـد المــوتـى

عندما يصير الزمن إلى خلود

سوف نراك من جديد
لأنك صائر إلى هناك
حيث الكل في واحد




إختيار توفيق الحكيم لبداية الجزء الأول من كتابه عودة الروح

Sunday, April 12, 2009

Dialogue

st1: tell me again, what is it exactly that u don't get ? which part of it,huh!!!!
st2: no i get it very much, i totally understand everything
st1: sooooo, where is the problem !?
st2: no problem at all
st1: well,i don't see that "no problem at all"
st2: why ?
st1: because of what u do, why you do it anyway!?
st2: well, i can do that can't i ??!!!
st1: NO, it's non sense, and pointless, and has no meaning at all
st2: i think it's not, it's a normal thing
st1: NOO!
st2: well.....maybe a little normal
st1: NOOOOO!!
st2: why ?
st1: can u tell me if it went ok, which will not happen, because U already know, what will happen next ????
st2: i don't know!
st1: just think, imagine..... u genius!
st2: haven't got a clue !
st1: grrrrrrrrrrrr, and if it didn't go fine, WHAT in the hell do u do to yourself
st2: i don't now, i didn't mean it this way
st1: ???????
st2: ..........happens
st1: u asked for it not to happen! and it happened, sooooooo, give up, get the idea
st2: ........ i don't know
st1: you know what do they call that!!!???
st2: what ?
st1: Stupidity!
st2: maybe not
st1: then give it another name
st2: haven't got a clue
st1: grrrrrrrrrr, that's the only name applicable
st2: well , can't we just wait and see!
st1: see What!!, u seem to be unable to see Anything AT ALL
st2: well,................
st1: that's all u can say!!!!!!!!!
st2: i guess... i can't think clearly enough
st1: u have NO mind to think At All
st2: don't get angry like that, maybe i have a point
st1: then tell me what is it exactly!!!!!!!!!
st2: well,....................don't know!
st1: grrrrrrrrrrrrrr.......................

سـكـن الليـل ... محمد عبد الوهاب / فيروز/ جبران خليل جبران


سكن الليل و في ثوب السكون تختبي الأحلام
وسع البدر و للبدر عيون ترصد الأيام

فتعالي يا إبنة الحقل نزور كرمة العشاق
علنا نطفي بذياك العصير حرقة الأشواق

اسمع البلبل ما بين الحقول يسكب الألحان
في فضاء نفخت فيه التلول نسمة الريحان

لا تخافي يا فتاتي فالنجوم تكتم الأخبار
و ضباب الليل في تلك الكروم يحجب الأسرار

لا تخافي فعروس الجن في كهفها المسحور
هجعت سكرى و كادت تختفي عن عيون الحور

و مليك الجن إن مر يروح و الهوى يثنيه
فهو مثلي عاشق كيف يبوح بالذي يضنيه




Saturday, April 11, 2009

والذكريات صدى السنين الحاكي ... يا جارة الوادي ... محمد عبد الوهاب/ أحمد شوقي

أعترف أنى لأسبوع مضى لم أستمع لهذه الأغنية بعدم إحساس بالإنحياز ضدها ربما لأنى لم أتفاعل معها بصوت عبد الوهاب -مع عميق تقديرى و إحترامي و محبتي له- لأنه ربما النسخة الوحيدة لها عندى ليست جيدة بما فيه الكفاية. لكن الرجوع للحق فضيلة . أداء نور الهدي -وهى من أكثر المطربات اللواتى أحب صوتهن وأحس أن إختفائها من مصر مبكرا كان خسارة كبيرة - ومن بعدها فيروز بنسختها من الأغنية جعلنى أستمع لهذه الأغنية وحدها فقط خلال الأسبوع الفائت .

يا جارة الوادي طربت وعــادني
ما يشبه الأحلام من ذكـــراك

مثلت في الذكرى هواك وفي الكرى
والذكريات صدى السنين الحاكي

ولقد مررت على الريـاض بربوة
غناءة كنت حيالهــــا ألقاك

ضحكت إلى وجوهها وعيونهـــا
ووجدت في أنفاسها ريـــاك

فذهبت في الأيام اذكر رفرفـــا
بين الجدوال والعيون حـواك

أذكرت هرولة الصبـابة والهوى
لما خطرت يقبلان خطــاك؟

لم أدر ما طيب العناق على الهوى
حتى ترفق ساعدى فطواك

وتأودت أعطــاف بانك في يدي
واحمر من خفريهما خداك

ودخلت في ليلين:فرعك والدجى
ولثمت كالصبح المنور فاك

ووجدت في كنه الجوانح نشـوة
من طيب فيك ومن سلاك لماك

وتعطلت لغة الكلام وخاطبت
عيني في لغة الهوى عينــاك

ومحوت كل لبانة من خاطرى
ونسيت كل تعاتب وتشاكـى

لا أمس من عمر الزمان ولاغد
جمع الزمان فكان يوم رضاك






Monday, April 06, 2009

ريحة الحبايب

اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَـذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ(93) وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لََأجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ(94) قَالُواْ تَاللّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلاَلِكَ الْقَدِيمِ(95)فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ (96)ـ

سورة يوسف


مجرد خاطر خطر لى النهاردة ويحتمل الصواب و الخطأ . ان الآية دى هى أصل المقولة الشعبية المصرية .. من ريحة الحبايب .. الرائحة - الريحة بالمصري- هى اثبات لوجود شئ لكنها ابعد ماتكون عن طبيعة الشئ ده مش ممكن نشوفها ولا نلمسها لكن بنحسها بدرجات مختلفة . دايما ريحة الحبايب بتتقال كتعبير عن إشتياقنا لوجودهم أو سعادتنا انه وصل لنا حاجة من عندهم بتقول إنهم بخير مهما كانت الحاجة دى رقيقة وضعيفة و متطايرة زى الريحة . لكن دايما بيبقى معاها سعادة لسبب مرتبط بالحبايب ... أنهم فاكريننا ... أنهم موجودين ... أنهم بخير

Sunday, April 05, 2009

المكـتـب البـنـي

الأغنية اللى فاتت دى -زي كتير من الأغانى اللى موجودة فى البلوج ده واللى عندى على كاسيتات واللى موجودين بس فى الذاكرة- فكرتنى بيه . لأنى دايما كنت بأسمعهم وانا فى حالة من أتنين إما زى الناس الطبيعية قاعدة قدامه على الكرسى أو -وده غالبا اللى كان الوضع القائم- قاعدة فوقه !!مكتب خشب بني كبيييييير حوالى 2 متر* متر . كان قديم وأنا عارفة كده بس عمري ما سألت عمره كام سنة علشان ما أفكرش صاحبه بماضى ممكن يحزنه. غالبا كان تعدى الستين أو السبعين سنة فى تسعينيات القرن العشرين. أعتقد انه كان موجود من أوائل الثلاثينيات و يمكن قبل كده . ماكانش مكانه الأوضة الجميلة اللى بتطل على فراغ دى و اللى ساعة العصر بتكون الشمس فيها حنونة قوى . كان فى مكانه اللى اتعمل علشانه أساسا واللى كان مناسب له أكتر بكتير .... مكتب تحريرصحيفة سكندرية علشان نرصد تاريخها وتاريخ أصحابها هانرصد عصرين عصر ملك مستبد ساد فيه الجهل و المرض زى ماقالوا بس على الأقل كان اللى نفسه فى حاجة كان بيقولها ويعبر عنها من خلال صحيفة ولا كتاب. و عصر ثورة مباركة جابت معاها الحق و العدل -زى ماقالوا برضه- بس أقفلوا الصحف المستقلة كلها و إلا !!!.... ما علينا من السياسة .
المكتب ده فعلا قعدت فوقه أكثر بكثير ما قعدت قدامه . خشب بس حنين جدا .زوايا حادة أعتقد موديلات العشرينات أو الثلاثينيات المجردة من الزخرفة. واااااااسع جدا مهما حطيت عليه حاجات كان بيبقى فيه أماكن فاضية تانية تحط حاجة جديدة . كان ترابيزة رسم و مكواة و خياطة و قاعة مذاكرة لأكتر من شخص و مكتبة ومعمل علوم و محطة ترانزيت لأوراق و كتب ومجلات ملهاش حصر و احيانا حتى سلم لدولاب كتب عالى-مع عميق الإحترام- . كمان كانت أغلب أدراجه وضلفه خزنة لذكريات من أول أصحابه . لناس ماتت من سنين وفضل منها أحسن حاجة... علم أو سعى له. لحظات كارثية كوميدية فى حياتى كانت بيسبقها دايما إنى فوق المكتب بأفكر فى كارثة من كوارث الأطفال أو المراهقين -العاقلين جدا-.لما بأسمع الأغاني دى كلها بأفتكر المكتب ده . كتير منها سمعته و أنا طفلة مش طايلة حتى سطح المكتب لما كان متعلق فوقه بوسترات كتير لمغنيين و مغنيات السبعينيات .و كتير منها زى اغانى بينك فلويد اللى فاتت دى سمعته وانا فى الكلية بأذاكر و الراديو برضه على المكتب وجنبه الأباجورة وكثير قوى بأفتكر المنظر لما الدنيا ليل و الراديو مضبوط على البرنامج الأوروبي و الأباجورة منورة وبتدى شوية دفا فى الشتا.
للأسف مات صاحب المكتب الأخير من غير ما أسأله عن عمر المكتب بالضبط وضاع المكتب نفسه فى ظروف مش غامضة قوى بس أنا معرفتش هو بالذات حصل له إيه و دايما دايما بأفتكره و أقول ياترى أصحابه التاليين كانوا حنينيين عليه و لاأهانوه. ماهو أصله عزيز قوم ذل.

أعتقد دى خطبتى فى رثاء المكتب البني

High Hopes, Pink Floyd

Well , today is Pink Floyd's

1 ) Hey You.

2)


Beyond the horizon of the place we lived when we were young
In a world of magnets and miracles
Our thoughts strayed constantly and without boundary
The ringing of the division bell had begin

Along the long road and on down the causeway
Do they still meet there by the cut

There was a ragged band that followed in our footsteps
Running before time took our dreams away
Leaving the myriad small creatures trying to tie us to the ground
To a life consumed by slow decay

The grass was greener
The light was brighter
With friends surrounded
The night of wonder

Looking beyond the embers of bridges glowing behind us
To a glimpse of how green it was on the other side
Steps taken forwards but sleepwalking back again
Dragged by the force of some inner tide

At a higher altitude with flag unfurled
We reached the dizzy heights of that dreamed-of world

Encumbered forever by desire and ambition
There's a hunger still unsatisfied
Our weary eyes still stray to the horizon
Though down this road we've been so many time

The grass was greener
The light was brighter
The taste was sweeter
The nights of wonder
With friends surrounded
The dawn mist glowing
The water flowing
The endless river

Forever and ever

Saturday, April 04, 2009

Collision course!


Benjamin Button
: Sometimes we're on a collision course, and we just don't know it. Whether it's by accident or by design, there's not a thing we can do about it. A woman in Paris was on her way to go shopping, but she had forgotten her coat - went back to get it. When she had gotten her coat, the phone had rung, so she'd stopped to answer it; talked for a couple of minutes. While the woman was on the phone, Daisy was rehearsing for a performance at the Paris Opera House. And while she was rehearsing, the woman, off the phone now, had gone outside to get a taxi. Now a taxi driver had dropped off a fare earlier and had stopped to get a cup of coffee. And all the while, Daisy was rehearsing. And this cab driver, who dropped off the earlier fare; who'd stopped to get the cup of coffee, had picked up the lady who was going to shopping, and had missed getting an earlier cab. The taxi had to stop for a man crossing the street, who had left for work five minutes later than he normally did, because he forgot to set off his alarm. While that man, late for work, was crossing the street, Daisy had finished rehearsing, and was taking a shower. And while Daisy was showering, the taxi was waiting outside a boutique for the woman to pick up a package, which hadn't been wrapped yet, because the girl who was supposed to wrap it had broken up with her boyfriend the night before, and forgot.
Benjamin Button: When the package was wrapped, the woman, who was back in the cab, was blocked by a delivery truck, all the while Daisy was getting dressed. The delivery truck pulled away and the taxi was able to move, while Daisy, the last to be dressed, waited for one of her friends, who had broken a shoelace. While the taxi was stopped, waiting for a traffic light, Daisy and her friend came out the back of the theater. And if only one thing had happened differently: if that shoelace hadn't broken; or that delivery truck had moved moments earlier; or that package had been wrapped and ready, because the girl hadn't broken up with her boyfriend; or that man had set his alarm and got up five minutes earlier; or that taxi driver hadn't stopped for a cup of coffee; or that woman had remembered her coat, and got into an earlier cab, Daisy and her friend would've crossed the street, and the taxi would've driven by. But life being what it is - a series of intersecting lives and incidents, out of anyone's control - that taxi did not go by, and that driver was momentarily distracted, and that taxi hit Daisy, and her leg was crushed.

Sunday, March 22, 2009

Mireille & Patrick

Mireille is the great Mireille Mathieu, a legendary french singer, for me personally she is special because I knew her looks and voice before I even can say her name, she looked exactly like an older friend who spoke french too so I tied them together for many years, I loved her voice very much and till my mid 20s she was the BEST french female singer to me. In my childhood she was The Lady, my first and maybe only childhood Lady Model, why? I don't know may be because she spoke french. I liked her 'Rrrrrrr' very much ever since :)
And Patrick, he is Patrick Duffy, for the children of end of 1970s and start of 1980s like me , we all watched The Man From Atlantis, a T.V. series that personally made me stare in amusement and affected, maybe till now, the way I swam. At the age of 6,7 or 8 at the max I can say that he was one very early man model I liked :) funny, I don't feel like that now at all. Anyway for Patrick I never knew his name till I was in my 20s I think, when I looked the man from atlantis series info. I just memoriezed the series name for years, though I didn't know it's meaning back then. One day I will have the complete set of episodes to watch again :)
Why did I remember those two people, Because of a song that I was reminded of in a blog post a while ago, a song they sang together, a song that I watched as a little girl, never knew it's name and never understood a word of it, I was too young to do; and I forgot it completely till I heard it again today, But I remembered the music and them together in it. It's been more than 25 years since I last watched it I guess. But now I can understand evry word and I can say that they are good words, a great meaning if it's ever realised. Unfortunatly the song version on youtube is not complete till the end, but I hope whoever listens to it will like it. The song is

Together we're strong (1983)

Patrick Duffy:
A great man once said,
"Winter never fails to turn into Spring"
I know we are so different, you and I
When we are together, even a cold December
Feels like the middle of May

Mireille Mathieu:
You are the night, I am the day You are the star that shows the way You are the instrument I play You are the words I long to say
PD:You are the land, I am the sea
You are in counterpoint to me
And we agree to disagree

BOTH:No need to lie

MM: I only know when we're apart
PD: Together we're strong
MM: I only live with half a heart
PD: Together we're strong
MM: I need your hand to play my card
PD: Together we're strong

BOTH: We can't go wrong
BOTH: Together we're strong

MM: And now we know just what to do
PD: Together we're strong
MM: And how we get all meaning through
PD: Together we're strong
MM: We're only one when we are two
PD: Together we're strong

BOTH:Together we're strong

MM: Together we're strong
MM: Together we're strong Together we're strong We can't go wrong And every time your eyes meet mine I feel the world fall into line I'm passing on that good luck sign

BOTH: Let's keep hanging on
And now we know just what to do
And how we get all meaning through
We're only one when we are two
Together we're strong

MM: And I will always try to understand you
PD: I'll be there if you should need me
MM: Plan you in my life
PD: There's so much we can share with each other
MM: But if we say goodbye, it's not forever
PD: I can't lose you now I've found you
MM: I need you in my life
PD: 'Cause now you're in my life

PD: And together we're strong
There are so many ways of looking at the world
Everyone has a different dream
Yours may not be the same as mine
But when we're together
We can make them all come true

MM: You are the night, I am the day
PD: Together we're strong
MM: You are the star that shows the way
PD: Together we're strong
MM: You are the instrument I play
PD: Together we're strong
MM: You are the words I long to say
PD: Together we're strong
MM: Together we're strong
PD: You are the land I am the sea
MM: Together we're strong
PD: You are in counterpoint to me
MM: Together we're strong
PD: And we agree to disagree

BOTH: No need to lie

MM: You are the night, I am the day
PD: Together we're strong
MM: You are the star that shows the way
PD: Together we're strong
MM: You are the music to my song
PD: Together we're strong

BOTH: Together we're strong
PD: Together we're strong
BOTH: Together we're strong
PD: Together we're strong

A rollback

When I decided to stop blogging back in January, It wasn't a quick decision. I had already felt that I can't write anything that seemed good to me for many months, and it was devastating to see that I can't even think and have one good idea or feeling expressed. The decision was about to be finalized in last November but for some reasons I decided not to do it then. By Jan. it was very hard to go on, and so I decided to stop.
Such a decision was not easy for me to take, this blog means alot to me ... and did alot to me, it was always a good relief from this exhaustig world. Meshmesha, my friend, she knew that and so she was shocked that I took this action. Well, I couldn't pretend that I felt ok with my posts, no matter how they looked, I was never the same person who blogged a year or even six months earlier, it was no fun or relief like before!. It's the feeling that mattered I guess, not the looks.
And since January, I hated more and more the feeling that I can't trap a thought for more than 5 minutes, litterally. It seemed to me that I am runing away from my own thoughts, maybe I did and maybe I really have nothing that matters to think about, or maybe I dismiss them and then pretend that I have nothing to think about, I don't know. Whatever it was the real reason for this state, I was sure that I'll never be able to come back, Even if I wanted to.
But an hour ago a nostalgic post I read on a blog, with one song made me smile again and think of something that I can and want to write about ... I think I may never return in the same frequency as before, or even this rollback may fail, either way I'll give it a try.

Thursday, January 29, 2009

Sunday, January 25, 2009

The Curious Case of Benjamin Button (2008)


A masterpiece, crafted in a way that feels silky to me. It gets into the very deep of you, where you can't go easily yourself. I never thought when I read this movie's story or when I read few reviews that it would have this effect that I can't yet describe. Simply it made me cry in many moments, that were not supposed to be and weren't mostly sad; why?, because it touches your soul, a very dark corner in it that you might want to shed some light on a little more, to know you and what you want from life ... to know you and what you want to do in life. A must see for grownups, and a lovely sad one for them too!.



Benjamin Button: My name is Benjamin Button, and I was born under unusual circumstances. While everyone else was agin', I was gettin' younger... all alone.

Benjamin Button: I was thinking how nothing lasts, and what a shame that is.
Daisy: Some things last.

Benjamin Button: Your life is defined by its opportunities... even the ones you miss.

Benjamin Button: It's a funny thing about comin' home. Looks the same, smells the same, feels the same. You'll realize what's changed is you.

Benjamin Button: For what it's worth: it's never too late or, in my case, too early to be whoever you want to be. There's no time limit, stop whenever you want. You can change or stay the same, there are no rules to this thing. We can make the best or the worst of it. I hope you make the best of it. And I hope you see things that startle you. I hope you feel things you never felt before. I hope you meet people with a different point of view. I hope you live a life you're proud of. If you find that you're not, I hope you have the strength to start all over again.

Benjamin Button: It's funny how sometimes the people we remember the least make the greatest impression on us.

Benjamin Button: Momma? Momma? Some days, I feel different than the day before.
Queenie: Everyone feels different about themselves one way or another, but we all goin' the same way.

Mrs. Maple: Benjamin, we're meant to lose the people we love. How else would we know how important they are to us?

Captain Mike: You can be as mad as a mad dog at the way things went. You could wear, curse the fates, but when it comes to the end, you have to let go.

Benjamin Button: Some nights, I'd have to sleep alone. I didn't mind, I would listen to the house breathin'. All those people sleepin'. I felt... safe.

Daisy: I promise you, I'll never lose myself to self-pity again.
Benjamin Button: [while the day begins] And I think, right there and then, she realized none of us is perfect forever.

Daisy: You're so young.
Benjamin Button: Only on the outside.

Benjamin Button: Along the way you bump into people who make a dent on your life. Some people get struck by lightning. Some are born to sit by a river. Some have an ear for music. Some are artists. Some swim the English Channel. Some know buttons. Some know Shakespeare. Some are mothers. And some people can dance.


Saturday, January 24, 2009

A starting point

"The light at the end of the tunnel could be daylight -- or, maybe, an approaching train. Either way, it'll be here soon enough."

"The future,will soon be a thing of the past."


George Carlin, an american comedian

The blower's daughter, Damian Rice