ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ

توفيق الحكيم

Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.

Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)

Saturday, May 22, 2010

أن تكون بقرة


هو أن تعبر الطريق بمجرد أن يخطر لك خاطر العبور بدون وضع أدنى احتمال لوجود كائنات أخرى - مثل السيارات بجميع أنواعها - تمر بالطريق - الذى هو فى الأساس مخصص لها - فى نفس اللحظة

Monday, May 10, 2010

خطر لى ! ـ


ليه كل اللى عمره طال بيقول ... أنا عاوز أرَوَّحْ بأه؟


Saturday, May 08, 2010

غيبوبة


شلل بالدماغ يمنع التفكير بأى صورة أو ربط المعلومات بعضها ببعض
ضعف تام بالذاكرة لا يسمح بإسترجاع ذكرى تتعدى اليومين
انعدام التركيز فى فكرة لأكثر من 10 ثوان
معدل تنفس منخفض وإحساس شبه دائم بالإختناق
عدم القدرة على النطق
عدم القدرة على الحركة

Wednesday, April 28, 2010

Tuesday, April 27, 2010

2

تمر حنة - فايزة أحمد



I'm Shipping Up To Boston, Dropkick Murphys

Sunday, April 11, 2010

3 Terms

  • Escapism

is mental diversion by means of entertainment or recreation, as an "escape" from the perceived unpleasant or banal aspects of daily life.

It can also be used as a term to define the actions people take to try to help relieve persisting feelings of depression or general sadness

Some believe that this diversion is more inherent in today's urban, technological existence because it removes people from their biologically normal natures. Entire industries have sprung up to foster a growing tendency of people to remove themselves from the rigors of daily life. Principal amongst these are fiction literature, music, religion, sports, films, television, roleplaying games, pornography, recreational drugs, video games, fashion and the internet. Many activities that are normal parts of a healthy existence (e.g., eating, sleeping, exercise, sexual activity) can also become avenues of escapism when taken to extreme.

In the context of being taken to an extreme, the word "escapism" carries a negative connotation, suggesting that escapists are unhappy, with an inability or unwillingness to connect meaningfully with the world.

  • Pacifism

is the opposition to war or violence as a means of settling disputes or gaining advantage. Pacifism covers a spectrum of views, including the belief that international disputes can and should be peacefully resolved, calls for the abolition of the institutions of the military and war, opposition to any organization of society through governmental force (anarchist or libertarian pacifism), rejection of the use of physical violence to obtain political, economic or social goals, the obliteration of force except in cases where it is absolutely necessary to advance the cause of peace, and opposition to violence under any circumstance, even defence of self and others.

Pacifism may be based on moral principles (a deontological view) or pragmatism (a consequentialist view). Principled pacifism holds that at some point along the spectrum from war to interpersonal physical violence, such violence becomes morally wrong. Pragmatic pacifism holds that the costs of war and inter-personal violence are so substantial that better ways of resolving disputes must be found. Pacifists in general reject theories of Just War.

Pacifists follow principles of nonviolence, believing that nonviolent action is morally superior and/or pragmatically most effective.

  • Hype

1- A fad. A clever marketing strategy which a product is advertized as the thing everyone must have, to the point where people begin to feel they need to consume it.

2- to stimulate, excite, or agitate

3. to create interest in by flamboyant or dramatic methods; promote or publicize showily

4. to intensify (advertising, promotion, or publicity) by ingenious or questionable claims, methods, etc.

Monday, April 05, 2010

عشرة أشياء لن تتعلمها فى المدرسة

المقال اللى أنا قررت أخد خطوة إيجابية - مع علمى ان المستفيدين منها مش كثير - و أترجم أغلبه هنا هو عن أشياء الحياة العملية غالبا هاتعلمها لنا مع الوقت من خلال الاحتكاك اليومي فى العمل وأحيانا مش هانتعلمها لأنها مرت من تحت نظرنا بسرعة أو الظروف ما وضعتهاش قدامنا . و كاتبى المقال قررا أنها من الأشياء اللى مش هانتعلمها من دروس المدرسة . بالتالى عرضوها فى مقال أصلا باللغة الإنجليزية . القراءة الأولى للعشر نقاط أنهم ينطبقوا فى محيط العمل لكن ببعض التجريد أعتقد أنها تنطبق على الحياة عموما .
النقاط اللى أنا ترجمتها لمن يقرأ مش ها تغنى أبدا عن خوض التجربة ( ودى فعلا نقطة من العشر نقط ). لكن فيه فرق بين خوض التجربة و أنت عندك نقاط نور هادية فى الظلام الدامس اللى اسمه تجربة مستقبلبة جديدة ومجهولة ،و بين خوض تجربة جديدة تماما فى سرمد عتمة بحر مهلك أسمه الحياة بدون نقطة نور واحدة . وعلشان كده عملوا الفنار . مش علشان نقف جنبه على البر . لكن علشان نهتدى بنوره واحنا فى ظلام البحر

المقال الأصلى
http://entrepreneur.venturebeat.com/2010/03/18/10-things-you-wont-learn-in-school/

ترجمتى المتواضعة

1 - التحديات الأخلاقية تتكرر أكثر مما تتوقع
كثير منا لا يقضى وقتا طويلا فى التفكير فى المعضلات الأخلاقية لأننا نعتقد أنها تحدث فقط لأفراد الإدارة العليا أو أننا سوف نتمكن من تحديدها بصورة سهلة - بالنظر لأمثلة متداولة فى الصحف . الحقيقة أنك غالبا سوف تواجه معضلات أخلاقية كثيرا . وفى النهاية الطريق للإفلاس الأخلاقى ليس فى قفزة واحدة عملاقة بل هو سلسلة من الخطوات الصغيرة
و الطريقة لتفادى ذلك ببساطة هو التفكير مسبقا فى الخط الذى ترسمه لنفسك بحيث تعرف انك تتجه اتجاها خاطئا إذا اقتربت منه . أيضا حاول الحصول على معلم أو مجموعة من الناس تخبرك بالحقيقة وترشدك

2 - ردود أفعالك للمعضلات الأخلاقية لها تبعات
حتى وأنت تفعل الصواب فإن قراراتك لها تبعات.ولا يعنى ذلك ألا تفعل الصواب لأنه مسئوليتك فعلا . فقط توقع انه احيانا الصواب مؤلم . لكن هذا لا يجب أن يمنعك من اتخاذ قرار

3 - الحقيقة الكاملة ... وهم
تقريبا أنت لن تعرف أبدا الحقيقة الكاملة عن الشئ ولذلك لا تدعى أنك تعرفها أو أنك ستعرفها . فرؤيتنا للعالم مغممة برؤيتنا لذاتنا و ترجمتنا للمعلومة . لكن هذا لا يجب ان يمنعنا من اتخاذ قرار

الشلل التحليلى هو مصطلح يصف الحالة عندما تتزايد الاسئلة كلما بحثنا اكثر فى موضوع. وكقاعدة عامة لا تتخذ قرارا بـ 10 % فقط من المعلومات المطلوبة - لكن لا تتوقع الحصول على اكثر من 75% من الحقيقة قبل اتخاذ القرار و الأهم أن تكون متواضعا فى اتخاذ قراراتك بسبب هذه الحقيقة لكن أدعمها حتى يثبت خطأها بمعلومات أكثر

4 - الأفكار العظيمة لا تساوى شيئا بدون التنفيذ
الافكار العظيمة بدون تنفيذ جيد تذبح بواسطة الأفكار المعقولة المنفذة بعظمة

5 - الذكاء لا زال يتطلب خبرة
فى المدرسة نحن نتنافس مع زملاء لهم تقريبا نفس الخبرة ولذلك يفوز الأذكى . فى الحياة الذكاء وحده لا يكفى

6 - ليست كل الخلافات سيئة
الخلاف الجيد هو خلاف صحى عندما تقوم بتحديد كيف أو لماذا يجب أن تفعل شيئا ما . فهو يتضمن مجال عريض من الرؤى و التجارب التى قد تفيد فى تطوير خيارات استراتيجية للنمو. ولكن حتى هذا النوع من الخلاف ان ترك بدون حل فهو ينتقل لخلاف من النوع السيئ

7 - الأبطال !
نشأنا أن الرجال الذين يحلون الأزمات هم الأبطال . الحقيقة أن مانعى الأزمات يجب أن يكونوا هم الأبطال . للأسف أننا ندرب موظفينا على أنتظار حدوث الأزمة قبل العمل على حلها عندما نطرى على من قام بحل الأزمة .
و الأسوأ ممن ينتظر حدوث الحريق حتى يصبح هو البطل هم الأشخاص الذين يخلقون المواقف التى بأمكانهم حلها ليصبحوا هم الأبطال !

8 - القيادة هى ذكاء عاطفى أكثر منها ذكاء عقلى
و القادة العظماء هم الذين يتحلون بذكاء اجتماعى و عاطفى أكثر من اصحاب مستويات الذكاء العقلى العليا. القيادة لا تعني شخص القائد . بل تعنى الفريق . كقائد يجب أن تنسى غرورك على الباب وتقلق أكثر على رفاهية و اداء و تطور فريقك.



Sunday, April 04, 2010

تـعلـيم


انا وصديقتى كنا بنتكلم عن التعليم و الثقافة
مش تعليم المدارس اللى كل الناس بتقتل نفسها علشان ابنها ولا بنتها يطلع بعده مهندس ولا دكتور و لا خريج جامعة امريكية ولا البنت تطلع خريجة آداب فرنساوى وما أدراكم ما آداب فرنساوى هنا فى جامعة أسكندرية ! :)
لا أحنا كنا بنتكلم عن التعليم و الثقافة اللى محدش فى مجتمعنا بيتعلمها خالص ولا الدكتور ولا المهندسة ولا الضابط . فى الواقع أقدر أقول عليها المعرفة . أزاى يتعامل أزاى يفكر أزاى يكون له فعل ورد فعل ووجهة نظر و طريقة لتكوينها و إقتناع بها و طريقة لتطويرها . فى كل مناحى الحياة حتى اللى الناس متصوراه بديهيات بتتعرف لوحدها من مليون سنة. معرفة أزاى يتطور فى تفكيره و يحسن أسلوبه و تصرفه من نفسه. يعنى مش بصفته صخرة فى مجرى الحياة تقف لما التيار اللى بيحركها يخف أو تتدحرج وحوافها تنعم لما التيار يزيد و الأحتكاك يزيد ! أو تستغبى وتصطدم بصخرة أكبر راسخة وثابتة وحاجة من الأثنين يا إما تتفتت وتنتهى يا أما تفضل باقى عمرها فى مكانها فى الظل ورا الصخرة الراسخة .

للأسف احنا كمجتمع أغلبنا زى الصخرة دى مكان ما التيار بيدحرجنا بنروح . مكان ما التيار بيقولنا هو ده مستقركم و اخر مشواركم بنبقى . والتيار بيفضل يمر من حوالينا لحد نهاية عمرنا و مفيش جديد تقريبا أحنا زى ما احنا . و محدش بيقول ليه انا ابقى هنا و افضل اعمل اللى بأعمله بالطريقة دى مش بأى طريقة تانية ؟ و هو أصلا مفيش طريقة تانية ؟

وكده فيه ناس كثير بتدخل الحياة و تطلع منها و هى زى ماهى ما عرفتش حاجة جديدة . صحيح دخلوا مدارس و أخدوا أكبر شهادات و صحيح طلعوا من المدارس و أتجوزوا و خلفوا و بقوا جدود كمان إنما فى الحقيقة ما تعلموش كثير . ما عرفوش أكثر من اللى جدودهم من 150 سنة عرفوه أو فهموه . بالعكس يمكن الجد أو الجدة كان عندة معرفة أكثر ورؤية أوسع حتى لو ماكانش معاه نفس الشهادة ولا حتى متعلم أساسا . ليه أحنا مش بندور على المعرفة ؟ مع أن مفترض أن عندنا وسائل أكثر بكثير من الجدود للحصول عليها . ليه الفكرة اللى الجد بلورها تفضل هى المرجع الرئيسى ؟؟ واللى مش بيزدهر بيضمحل يعنى الفكرة وقت الجد كانت يمكن لسه جديدة و فيه معرفة محيطة بها بتغذيها وتشرحها وتخليها هى الحل الصحيح لكن مع الزمن المعرفة المحيطة بتختفى أوتضمحل أو تتشوه و بالتالى الفكرة بعد جيلين أو ثلاثة بتتشوه و تصبح مسخ ناقص التكوين مالوش تفسير واضح. مسخ بينغص حياتنا بدل ما كان من جيل أو أتنين بيسعدها . مسخ بنخضع له بجهلنا وعدم إعترافنا أننا جهلة . حتى لو بنعرف نقرأ و نكتب ومعانا دكتوراه ممكن برضه نفضل جهلة .

الأسوأ على الإطلاق بقى أن الجاهل يكون مرتبط فى حياته بغير جاهل و غير الجاهل يبقى محاط بالجهلة . ساعتها كل الشروخ والصدوع الممكن تصورها بتنغص حياة الأتنين واالنتيجة حياة شبه الحياة لكنها مش حياة

Of cities (2) - Before Sunset (2004)


My idea of Paris is visualized in this movie. In fact this movie visualized alot of things I read reagarding Paris, not at night, but Paris of the daytime.
The movie itself is a different experience because of the story, it's is a sequel of another movie made 9 years earlier, about 2 main charcters in collage meet for one night in Vienna, and after 9 years they meet by a hopeful accident in Paris, and spend the day walking and talking around this beautiful city. The dialouge and acting is something that made me believe for a moment that they were talking about their real selves.
It is the kind of a simple yet complex little movie with a great feelings behind it. I recomend it for anyone in their early 30s .

Journalist #1: Do you consider the book to be autobiographical?
Jesse: Uh, well, I mean... isn't everything autobiographical?

Jesse: [about his marriage] I feel like I'm running a small nursery with someone I used to date.

Jesse: I'm designed to feel slightly dissatisfied!

Jesse: Maybe what I'm saying is, is the world might be evolving the way a person evolves. Right? Like, I mean, me for example. Am I getting worse? Am I improving? I don't know. When I was younger, I was healthier, but I was, uh, whacked with insecurity, you know? Now I'm older and my problems are deeper, but I'm more equipped to handle them.

Jesse: Life's hard. It's supposed to be. If we didn't suffer, we'd never learn anything.

Jesse: You want to know why I wrote that stupid book?
Celine: Why?
Jesse: So that you might come to a reading in Paris and I could walk up to you and ask, "Where the fuck were you?"
Celine: [laughing] No - you thought I'd be here today?
Jesse: I'm serious. I think I wrote it, in a way, to try to find you.
Celine: Okay, that's - I know that's not true, but that's sweet of you to say.
Jesse: I think it is true.

Jesse: What do you think were the chances of us ever meeting again?
Celine: After that December, I'd say almost zero. But we're not real anyway, right? We're just, uh, characters in that old lady's dream. She's on her deathbed, fantasizing about her youth. So of course we had to meet again.

Jesse: Oh, God, why weren't you there, in Vienna?
Celine: I told you why.
Jesse: Well, I know why, I just - I wish you would have been. Our lives might have been so much different.
Celine: You think so?
Jesse: I actually do.
Celine: Maybe not. Maybe, we would have hated each other eventually.
Jesse: Oh what, like we hate each other now?
Celine: You know, maybe we're - we're only good at brief encounters, walking around in European cities in warm climate.

Jesse: Oh, God, why didn't we exchange phone numbers and stuff? Why didn't we do that?
Celine: Because we were young and stupid.
Jesse: Do you think we still are?
Celine: I guess when you're young, you just believe there'll be many people with whom you'll connect with. Later in life, you realize it only happens a few times.
Jesse: And you can screw it up, you know, misconnect.

Celine: So what's it like to be married? You haven't talked much about that.
Jesse: I haven't? How weird.

Celine: I see it in the people that do the real work, and what's sad in a way is that the people that are the most giving, hardworking, and capable of making this world better, usually don't have the ego and ambition to be a leader.

Celine: I was having this awful nightmare that I was 32. And then I woke up and I was 23. So relieved. And then I woke up for real, and I was 32

Celine: You can never replace anyone because everyone is made up of such beautiful specific details.

Celine: The concept is absurd. The idea that we can only be complete with another person is evil! Right?

Celine: Memory is a wonderful thing if you don't have to deal with the past.

Of cities (1) - An old dream

She carried her small bags, and some how she managed to cross the sea, to the beautiful rainy city of gray and green.
She left the bags chez-lui, and they took the crowded bus, the red bus, where, of all the passangers, they sat in reverse facing the crowd; and they shared the fair, he paid 10 she paid 5!.
Where to? she wouldn't know the destination, but it was a park she can never forget.
There, the gray rainy city was sunny, the park was serene; with its tall tall trees, and golden green grass washed by rain and still a little wet, and the silky sunlight coming from between the trees... serene.
They sat on the grass, he talked and talked, charming and fascinating, she listened and listened, drawn and fascinated, till she had to stand up and leave... she was afraid.

Friday, April 02, 2010

Paris

The photo in the previous post is a one in a photo gallery of Paris, my Favorite city, and I wanted to share this gallery here. http://www.pbase.com/morepix/paris_diffuse
but I liked those two best.



The way we were


Memories,
Light the corners of my mind
Misty water-colored memories
Of the way we were
Scattered pictures,
Of the smiles we left behind
Smiles we gave to one another
For the way we were
Can it be that it was all so simple then?
Or has time re-written every line?
If we had the chance to do it all again
Tell me, would we? could we?
Memories, may be beautiful and yet
What's too painful to remember
We simply choose to forget
So it's the laughter
We will remember
Whenever we remember...
The way we were...

The way we were ,Barbra Streisand

Sunday, March 28, 2010

فيروز .. فوق هاتيك الربى

مفيش حاجة أقولها أكثر من ........فيروز

Friday, March 12, 2010

بصـراحـة ... آه

في الميزان
قـرار خاطـيء‏!!‏
بقلم: أشرف عـبدالمنعم
دلفت إلي داخل الفندق الذي اعتدت النزول به ضيفا كلما أتيحت لي الفرصة في زيارة العاصمة الفرنسية ـ باريس ـ فكان أن وجدت ما سلب مني بصيص من الفرحة‏;‏ حيث وجدت الفندق برمته تحت التجديد‏:‏ فالسقالات ممتدة بطول المدخل وعرضه توحي للناظر إليها بأعمال طلاء وبعض إصلاحات وترميمات لثنايا الزخارف الدقيقة التي يزدان بها هذا الفندق العتيق الجديد المتجدد دائما أبدا‏;‏


‏ كل ذلك يدور دون إسالة قطرة طلاء واحدة هنا أو هناك‏,‏ وانما الأعمال توحي بأنها تتم في هدوء شديد وحرص أشد علي عدم إزعاج النزلاء أو تعكير صفو إقامتهم‏,‏ اللهم إلا من بعض حواجز هنا أو هناك كان لابد من إقامتها وفق متطلبات العمل‏,‏ يتغاضي عنها الجميع طوعا لضرورتها‏.‏
وفي الصباح أيقظتني الذكريات في هذا البلد الأمين كي اغترف منها ما اغترف فأملأ نفسي الظمآي التواقة لمثلها‏,‏ فسارعت ـ علي عكس عادتي ـ بالاستعداد للخروج‏,‏ وفتحت الباب باكرا لأجد العمال كما توقعتهم يرتدون ملابس العمل التي لفت انتباهي أنها غير ملطخة بالبقع والبويات كما اعتدناهم عندنا‏,‏ تعتلي رأس كل منهم خوذة بلاستيكية اعتدنا رؤيتها في الكاتالوجات فقط‏,‏يمسك كل منهم بأدواته ويتعامل بحرفية مع ما أوكل إليه من أعمال‏,‏ وقد خيم الصمت عليهم إلا من بعض حكات بالحائط هنا أو هناك لا مفر منها‏,‏يفترشون الأرضيات بقطع من المشمع تم تثبيتها بحرص من الأطراف‏.‏
فلما وجدت أنني لست بحاجة ماسة إلي استخدام المصعد وأنا الواقف علي ارتفاع طابقين من سطح الأرض‏,‏ كان أن قررت أن أترجل السلم الفخم هبوطا يحفني علي الجانبين‏'‏ درابزين‏'‏ خشبي ترفعه حليات نحاسية أتقن صنعها‏,‏ تقودك في نهاية السلم إلي تمثالين معدنيين يرفعان في شموخ شعلة من ضياء كهربية‏.‏
نزلت درجات السلم حتي كانت أكبر صدمة في حياتي وأنا أسمع بعض حوارات جانبية بين هؤلاء‏:‏ إن العمال الذين أراهم من حولي يمارسون كل هذه الأعمال بحرفيه هم عمال مصريون ـ نعم‏,‏ إنهم عمال مصريون‏!!‏ يا لهول الصدمة والفرحة معا‏,‏ أما زال بيننا عمال قادرين علي تنفيذ الأعمال بشكل متحضر علي هذا النحو الذي أراه؟ أين هؤلاء إذن من هؤلاء الثكلي الذين نراهم حولنا في مدينتنا البائسة ـ القاهرة ـ وجميع المدن الأشد بؤسا من حولها؟ أين الملابس الرثة؟ أين المظهر الملطخ بالبقع المتراكمة عبر السنين؟ أين الصوت المرتفع دائما حين الكلام مطرزا بالشتائم والسباب لبعضهم بعض؟ أين أكواب الشاي بمعدل كوب كل عشر دقائق؟ وأين بالله عليك أعقاب السجائر المتناثرة من حولهم‏,‏ وصفحات الجرائد الملقاة تفترش الأرض‏,‏ وبقايا سندوتشات في الأركان‏,'‏ وأشياء أخري‏'‏ في الأركان يقدمون علي تلويث المكان بها في غياب دورات المياه ـ أو حتي في أوج وجودها؟‏!‏
أين هذه الثقافة المتدنية من هذا التحضر الذي رأيته وشعرت بأيما زهو وسط الفرنسيين بمصريتي بفضله؟‏!‏
هل تراها ظروف الثقافة القوية المحيطة بهؤلاء التي تأبي تنفيذ العمل علي أي نحو مغاير؟ أم تراها بذور حضارة تشتاق إلي من وما يرويها داخل نفوس المصريين عموما؟ أم تراه حسن مناخ إداري محيط؟ أم تراه مناخ منافسة عام يحفز البشر علي استدعاء واستحضار روح الإجادة؟ أم تراه خليطا من كل ذلك؟ لا أعلم‏!!‏
ثم لأجدني أطيح برأسي المثقلة إلي الوراء لأستقر بها علي مخدع الكرسي‏,‏ وأغمض عيناي‏,‏ فأستعيد مشاهد مما قرأت عنه ـ ولم أعاصره للأسف ـ في الماضي ليس البعيد لأكتشف أن أكبر جريمة يبدو أننا قد ارتكبناها في حق أنفسنا دون أن نعلم‏,‏ وفي غمار روح الوطنية العنترية التي واكبت التخلص من المستعمر‏,‏ هي أننا فرطنا في وجود الأجانب المقيمين من الجاليات المختلفة في بلادنا ـ وليس جيوشهم ـ والتي كان لها علي ما يبدو أثر بالغ في تفعيل روح المنافسة ورفع مستوي الإجادة‏,‏ علي خلفية ما حملته هذه الجاليات من مهارات مكتسبة متوارثة في مجتمعاتهم جلبوها معهم ووطنوها في هذه الأرض الطيبة‏,‏كان لها شديد الأثر في تحفيز المصريين علي اكتساب المهارات بغية المنافسة‏.‏
يبدو أن وجود البقال والجرسون والتاجر اليوناني كان مهما‏,‏ ويبدو أن وجود المهني الأرمني كان مهما‏,‏ وأن وجود مدرس الموسيقي الروسي كان مهما‏,‏ وأن استمرار وجود الخياط الإيطالي والفرنسي كان مهما‏..‏ و‏(‏غيرهم‏)‏ كثر‏!!‏
كما يبدو أن رحيل هؤلاء‏(‏ فجأة‏)‏ كان من شأنه أن ترك خواء رهيبا استحوذ فيه الفكر الكسول وتسيد‏,‏ فأفرز هذا التدني‏!!‏ والله أعلم

جريدة الأهرام القاهرية
الجمعة 26 من ربيع الاول 1431 هـ 12 مارس 2010 السنة 135 العدد 45021

Life for Dummies


Whatever happened to the words Sure, Certain and 100% Positive !!???
Everybody needs a usermanual for this LIFE. I need one.

Tuesday, March 09, 2010

ثقافة ( القطيع + الضحك على الدقون +اللى حافظ مش فاهم )ـ


و النتيجة ..... مجتمع معوق مشوه شكلا و موضوعا

بجد حاجة تسد النفس

المحجبات الجدد.. عين ع الجنة وعين ع الكوافير - ريبورتاج من موقع اليوم السابع

إعتراضى الأساسى إن مفيش واحدة كانت واضحة مع نفسها -لأسبابها الخاصة بيها اللى هى مقتنعة بيها وتكونت بناء على تفكيرها هى ووجهة نظرها هى - وعبرت عن رأيها و نفذته . كلهم ماشيين على السلك ولا أجدع بلياتشو فى السيرك ( على رأى بابا عبده ) ـ بقينا مجتمع بلياتشوهات

Wednesday, March 03, 2010

Help Yourself, Sad Brad Smith



I know you'll help us when you're feeling better and we realize that it might not be for a long, long time
But we're willing to wait on you
We believe in everything that you can do if you could only lay down your mind
I want you to try to help yourself

Take the time to take apart, each brick that sits outside your heart
And look around you
There's people everywhere
And though they don't always show it they're just as scared
And we'd be more prepared if you just pulled on through

I want you to try to help yourself

Oceans of water underneath our feet
Terrible design
Dusty rooms you cannot sweep
Clouding up your mind

I know you'll help us when your feeling better and we realize that it might not be for a long, long time
But we're willing to wait on you
We believe in everything that you can do if you could only lay down your mind
I want you to try to help yourself

Monday, March 01, 2010

... And again


The lyrics goes ...

There's a light that shines on persephone,
Always a fire in her eyes,
And the last time that I went to her
I could tell things weren't right.

I just don't care to see your years go wasting,
There's no longer magic in your eyes.

In your time, you could outshine everybody else around,
But your off-stage ways might be a bore -
You take a bow, you take a fall.


I came to be here in the footlights,
To live with you through every song,
And your face displays a peaceful field.
I can't believe the curtain has to fall.

Now I know your years were never wasted,
Tonight I saw the magic in your eyes.

Saturday, February 27, 2010

So, I Am Dark Chocolate! What a result :)

... and the result of a little test is


You Are Dark Chocolate
You live your life with intensity, always going full force.
You push yourself (and others) to the limit... you want more than you can handle.
An extreme person, you challenge and inspire the world!

Maybe! anyway I love choclate :)

ياللا .... من ضمن

معرفش هو محدش واخد باله ولا إيه . روبرت مردوخ إشترى 9% من مجموعة روتانا وقابلة توصل لـ 18 % . وده المعلن

35 years and a few days :) :)

Well, I am feeling happy, I think I've reached the point where I can say I am stronger than ever. That now I don't care about alot of things, more than ever.

Most important resolution, I'll get a passport :)

yessssssss, I feel freeeeeeeeeeeee.

Wednesday, February 10, 2010

هيستريا الفالنتين

مبدئيا وللتوضيح أنا مش من اللي بييجى عليهم يوم 14 فبراير يلبسوا حاجة فيها لون أحمر و لا بأمشي حاطة وردة حمراء فى البالطو ولا عندى دبدوب ماسك قلب أحمر بالعكس أنا من المتحفظين و المحافظين والتعبير عن مشاعرى ده شأن خاص بي
... لـــكـــن
الهيستيريا اللى بتصيب بعض المتدينين و الشيوخ كل سنة فى نفس الفترة بقت بتستفزني بجد بجد - الوضع الحالى مستفز فى مواضع كثير إجتماعية و سياسية و مادية وعلمية وفنية لكن أنا قررت أكتب عن البعد الدينى اللى بقى ملطشة للأسف - و كرسه خبرين تانين لهم علاقة بمنتخب مصر -

النهاردة فى جريدة العرب القطرية مقال طويل منشور فى موقع اخبار ايلاف
http://www.elaph.com/Web/NewsPapers/2010/2/532690.htm

المقال عنوانه «فالنتاين».. تنافس محموم بين المتاجر على «الإثم والعدوان»
بدايته بتقول "ويبقى «الأحمر» هو سيد الموقف في شهر فبراير من كلّ عام، رغم الدعوات التي يطلقها رجال الدين سنوياً، والتي يناشدون فيها الشباب عدم الوقوع في الخطيئة، والعصيان، والأفعال الحرام، وعدم الانجرار وراء البدع الغريبة الدخيلة على العقيدة الإسلامية الصحيحة، التي تدعو إلى التعاون على البر والتقوى لا على الإثم والعدوان، وعدم الوقوع في فخ استغلال بعض التجار للانفتاح الثقافي، والحرية الشخصية التي توفرها دولة قطر للمقيمين. ويبقى «الحب» أيضاً في بعض ألوانه هو تلك «البدعة» أو «المتعة» التي يبحث عنها الشباب في المجمعات التجارية،"
جزء تانى بيقول "وبين هذا وذاك، تأبى متاجر «الشيكولاتة» الوقوف مكتوفة الأيدي في هذه المناسبة المحرمة والمحظورة من الناحية الشرعية، إذ تتأهب محلات الحلويات ولاسيَّما تلك المتخصصة في بيع «الحلوى الرومانسية» لتلبية طلبات الزبائن، الذين يتوافدون إلى هذه المتاجر للاطلاع على التشكيلات الحديثة من الشيكولاتة المغلّفة بأوراق حمراء لامعة تثير شهية المارة، وتعمي أبصارهم عن أسعارها وعن الهدف من شرائها،" ..."يصل سعر الكيلو في هذا الموسم إلى 400 ريال، وقد يبلغ سعر «coffre» أو «الصندوق الأحمر» إلى ما فوق 500 ريال، في حال كان الهدف من الهدية إثارة إعجاب «الحبيب» أو «الحبيبة»، «العشيق» أو «العشيقة» أو الزوجة. "... "وبين الشيكولاتة والذهب لا مجال للمقارنة لدى الكثيرات من النسوة اللواتي يتسمّرن أمام واجهات متاجر الذهب والألماس، ليتأملن ما تم ابتكاره من أجلهن في هذه المناسبة «المنحرفة» من الناحية الشرعية، و «السعيدة» من الناحية الدنيوية، "
وثالث بيقول "بيع هداياه تعاون على إثم وعدوان في هذا الإطار، يؤكد فضيلة الشيخ الدكتور عبدالله الفقيه المشرف العام على موقع الشبكة الإسلامية والمشرف على مركز الفتاوى (إسلام ويب) لـ «العرب» على أنه: «لا بدّ أن يُعلم أنه تكريس الفرح المكره في مناسبة معينة؛ ولا يمكن أن يحتفل بعيد أو ما يسمى عيداً دون ملاحظة المناسبة الأولى له أيضاً، ولا يخفى على أحد أن المناسبة الأولى لهذا (العيد) هي مناسبة لا يقرّها شرعٌ ولا تقرّها الأخلاق أصلاً، ولا يجوز الاحتفال به في حال من الأحوال لأنه رمزٌ لعدم العفة، ونحن ديننا دين عفّة، ولأن أصل العيد من غير أعيادنا»." "«الحب فطرة في النفوس ومن دين الإسلام، وهدي الإسلام فيه معروف، أما ما يسمى بعيد الحب فليس من هذا الباب، بل هو من دين النصارى، ومقاصده فاسدة، كما سنبين. واحتفال بعض المسلمين بعيد الحب، أو ما يسمى بيوم «فالنتاين» سببه الجهل بدينهم، واتباع سنن الأمم الكافرة حذو القذة بالقذة»."

اللى مجننى أن اللى بيتكلموا عن تحريم يوم فالنتين أو عيد الحب زى مابنترجمه "تحريما شديدا جدا" كأنهم حصروا الحب فى حب محرم بين عشيق و عشيقة أو بطريقة ملطفة أحيانا بيقولوا حبيب و حبيبة.
الجملة المكتوبة بتقول كده "في حال كان الهدف من الهدية إثارة إعجاب «الحبيب» أو «الحبيبة»، «العشيق» أو «العشيقة» أو الزوجة." كلمة الزوجة مذكورة أخر السطر و غالبا على استحياء . إيه هى الزوجة مش مفروض تكون حبيبة ولا الزوج عشيق !!؟ ولا كل اللى بيشتروا هدايا دول بيجيبوها للشخص الغير صحيح !!!!! هو لازم الأفكار كلها تبقى منحرفة. وبعدين هو عموما الهدايا بتتقدم ليه سواء عيد حب أو غيره ؟؟؟؟ علشان الهدف التعبير عن الإزدراء مثلا !!
ثم أن اللى عاوز يقع فى "الخطيئة و العصيان والأفعال الحرام" مش منتظر يوم 14 فبراير من كل سنة و بس ويوم 15 بيرجع ملاك بجناحين !!!
إيه اللى يخلى التعبير عن الحب هو "مناسبة منحرفة من الناحية الشرعية سعيدة بس من الناحية الدنيوية " ؟؟ ماهو يمكن الطرف الأخر من المعادلة اللى هو مهدى له الهدية شخص مسموح له من الناحية الشرعية . يبقى ساعتها اللى جاب الهدية برضه منحرف شرعا ؟؟؟
وكمان بيع الهدايا تعاون على "الأثم و العدوان" ؟؟؟؟ ليه ماهو أنا لو برضه جبت الهدية للشخص الصح هيبقى بر و قربى والرسول بيقول تهادوا تحابوا
ويحاول اصحاب الفتاوي تخفيف وقع كلماتهم و يقولوا "أن الحب فطرة فى النفوس ومن دين الأسلام وهدى الأسلام فيه معروف" ودى إحنا عارفينها و حقيقة ولكن يرجعوا يلخبطوا الدنيا و يقولوا "وهي مناسبة لا يقرّها شرعٌ ولا تقرّها الأخلاق أصلاً، ولا يجوز الاحتفال به في حال من الأحوال لأنه رمزٌ لعدم العفة، ونحن ديننا دين عفّة،" وبعدييييين ؟؟؟؟ مين قالهم أن كل اللى هايحتفل فى اليوم ده هايحتفل بطريقة غير عفيفة !!! يعنى اللى هايجيب وردة لخطيبته حتى مش زوجته يبقى غير عفيف ؟؟؟ بأى منطق !! ده ربنا الرحمن الرحيم مش بيحاسب على النوايا
فى السوء بالذات أنتم هاتفترضوا و تحاسبوا الناس كمان ؟؟
ومدخل أخر للتحريم أن أعياد المسلمين هما عيدين الأضحى و الفطر و بس . أعتقد ده نوع من تحميل الأمور مالا تحتمل بجد . يعنى هو أساسا مش محسوب عيد من الأعياد المسيحية أصلا حتى لو كان أساسه كده حسب الأسطورة و بالتالى نقطة الجدل المذكورة أنه من دين النصارى ده سفسطة مالهاش لازمة و نموذج لأقوال غير واعية بتعمل حساسيات بنعانى منها جدا حاليا . أساسا الترجمة الفعلية هو "يوم فالنتين " مش عيد خالص بالمعنى المتعارف عليه هو أقرب لكرنفال ... مهرجان يعنى بالعربي. لأنه بالمنطق ده يبقى كمان عيد العمال حرام ... حد يفكرنى كده يمكن تكون فيه فتوى نزلت لعيد العمال - بالنظر لأصوله الإشتراكية الشيوعية البلشفية الماركسية المتحدة !!!!!!! بالعكس يمكن يوم زى يوم فالنتين ده يكون مناسبة للناس كلها اللى بتدور فى ساقية الحياة اليومية أنها تقف وتفتكر أحبائها شوية ولو صغيرة زيادة عن المعتاد - ده لو فى معتاد فى ظروف الحياة اللى كلنا عايشينها دى !!
لو من أسباب الفتاوى اللى بالشكل ده هو البعد عن مناطق الشبهات ماكانش واحد زى رفاعة الطهطاوى سافر باريس و أتعلم ورجع ناقل لقبس من نور حضارة متطورة عن حضارة الشرق فى القرن الـ 19 . كان زمانه فضل يقعد فى القاهرة بدل ما يسافر باريس علشان نساء الفرنسيس "مش لابسين طرح"

الخلاصة : زهقتتتتتتتتتتتتتت من منطق أعرج يقلب السحر على الساحر و بدل ما الناس تحاول تسمع الفتاوى الدينية عموما تنفر منها عموما. لأن بشوية جدل فى منطق الفتوى مش هاتقتنع بها و مش بعيد تستبعد المفتى ده من قائمة مرجعياتك الدينية و ربنا اللى يستر بعد كده ممكن توصل لحد فين

أخر حاجة :
قناعتى الخاصة متأثرة بالقرأن الكريم من سورة يوسف
ممكن الحب يبدأ بنظرة ضيقة لكنهه وطبيعته ، مع انها نظرة طبيعية أنسانية غير مجرمة إلا فى خارج نطاقها وليس فى حد ذاتها.

وَقالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (30)

لكن الحب الحقيقى أفقه يتسع ويعلو لمستوى ... أثيري أحيانا

قالَ ما خَطْبُكُنَّ إِذْ راوَدْتُنَّ يُوسُفَ عَنْ نَفْسِهِ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما عَلِمْنا عَلَيْهِ مِنْ سُوءٍ قالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ (51) ذلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي كَيْدَ الْخائِنِينَ (52)

لم أخنه بالغيب !! كم أنسان ممكن يقول كده .

وكم مفتى أفتى فى الخيانة ( على إطلاقها ) وحكمها .


و


ورد أحمر... عنداً مش أكثر





Sunday, February 07, 2010

Trust it was... Trust it has to be!

My friend she emphasized the word, twice, in a totally different context.
And when you come to think of it, it is the trust that matters, in every situation. in every calculation. You either must have the trust in yourself , or in the other, or both. That's why you surrender, simply because you trust.
Lose it and you lose the peace of mind... some lose a piece of mind!
Lose it and it's a cul-de-sac, a dead end, a matter of time.

Thursday, February 04, 2010

خـســــارة


العند يورث الكفر

تـرابيـز



اسم فيلم قديم اتفرجت عليه من ما يقارب 20 سنة عن حياة السيرك من خلال لعبة الترابيز....كان من بطولة 3 من النجوم المفضلين لي وقتها على الأقل .
لكن افتكرت الفيلم حالا من خلال مشاهدتى لفقرة مطولة من السيرك . فيها الترابيز و المهرج و الفيل المدرب على الدحرجة على كرة !!!.....جديدة دى .
لحظتها إكتشفت أني من سنين طويلة ماتفرجتش على أى نوع من أنواع الفقرات اللى فى السيرك. لا مهرج ولا أكروبات ولا أسد أو فيل ولا حاجة خالص.
وإكتشفت شئ أسوأ ..... إنى نسيت أن فى الدنيا حاجة إسمها سيرك .... مش لأن الدنيا مش هاتبقى دنيا من غيره.
إنما لأن جزء من الطفلة اللى كنتها ببساطة فُـقِـد ...ضاع.
المشكلة مش إنه فقد . المشكلة أني ما لاحظتش أنه فقد إلا بالصدفة !!! و ياترى إيه تانى فقد و مش مدركة حتى انه مش موجود ...ضاع !؟

Friday, January 29, 2010

إهـــــداء خـــــــاص


لقناة الجزيرة


وعلى رأى صديقى العزيز ....بالشفا


:)


Thursday, January 21, 2010

The night of the Iguana (1964)

I don't know, but I can name very few characters that shaked me strong inside in all the movies I've watched in my life. But of all those characters played by great actors and actresses, It's Hannah Jelkes [Deborah Kerr's character] that shaked me to the bones just by looking at her face in this movie!
A movie about humans in quest for love, believe ... peace! ... in quest for relief ... relief of body, mind and soul.
For me it's hard to quote this movie, to quote it is to put at least half the dialogue in here. And it will humble the way the lines are delivered, so, I won't do it this time except for a small part of the poem delivered by Hannah grandpa.

The least I can say: I love this movie.



How calmly does the olive branch
observe the sky begin to blanch :
without a cry , without a prayer ;
with no betrayal of despair.

Sometime while light obscures the tree ,
the zenith of its life will be :
gone , past , forever .
And from thence, a second history will commence :

Tuesday, January 19, 2010

حـــــــــــــــالة

عارفــة




في قلب الليل




جفنه علم الغزل