ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ

توفيق الحكيم

Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rises. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.

Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)

Thursday, February 04, 2010

تـرابيـز



اسم فيلم قديم اتفرجت عليه من ما يقارب 20 سنة عن حياة السيرك من خلال لعبة الترابيز....كان من بطولة 3 من النجوم المفضلين لي وقتها على الأقل .
لكن افتكرت الفيلم حالا من خلال مشاهدتى لفقرة مطولة من السيرك . فيها الترابيز و المهرج و الفيل المدرب على الدحرجة على كرة !!!.....جديدة دى .
لحظتها إكتشفت أني من سنين طويلة ماتفرجتش على أى نوع من أنواع الفقرات اللى فى السيرك. لا مهرج ولا أكروبات ولا أسد أو فيل ولا حاجة خالص.
وإكتشفت شئ أسوأ ..... إنى نسيت أن فى الدنيا حاجة إسمها سيرك .... مش لأن الدنيا مش هاتبقى دنيا من غيره.
إنما لأن جزء من الطفلة اللى كنتها ببساطة فُـقِـد ...ضاع.
المشكلة مش إنه فقد . المشكلة أني ما لاحظتش أنه فقد إلا بالصدفة !!! و ياترى إيه تانى فقد و مش مدركة حتى انه مش موجود ...ضاع !؟

No comments: