ـ "... إن فى الإنسان منطقة عجيبة سحيقة لا تصل إليها الفضيلة ولا الرذيلة ، ولا تشع فيها شمس العقل والإرادة ، ولا ينطق لسان المنطق ، ولا تطاع القوانين والأوضاع ، ولا تتداول فيها لغة أو تستخدم كلمة ... إنما هى مملكة نائية عن عالم الألفاظ والمعاني ... كل مافيها شفاف هفاف يأتي بالأعاجيب فى طرفة عين ... يكفي أن ترن فى أرجائها نبرة ، أو تبرق لمحة ، أو ينشر شذا عطر ، حتى يتصاعد من أعماقها فى لحظة من الإحساسات والصور والذكريات ، ما يهز كياننا ويفتح نفوسنا على أشياء لا قبل لنا بوصفها ، ولا بتجسيدها ، ولو لجأ إلى أدق العبارات و أبرع اللغات ... " ـ

توفيق الحكيم

Within man lies a deep wondrous spot, to which neither virtue nor vice can reach. Upon which the sun of reason and will never rise. In which the mouth of logic never speaks, the laws and rules are never obeyed, and not a language is used nor a word is ever spoken.
It is a distant Kingdom, beyond words and meanings. With everything is a sheer murmur offering wonders in a blink. From the depths of which, suffice a single tone or a flash of mind or a scent of a perfum, to allow rise of emotions, pictures and memories, a rising that will shake our being and open ourselves to things we can neither describe nor materialize even if we used the most refined of phrases or the most skillful of languages.

Tawfiq Al-Hakim.
(My humble transalation of the arabic text)

Wednesday, April 28, 2010

Tuesday, April 27, 2010

2

تمر حنة - فايزة أحمد



I'm Shipping Up To Boston, Dropkick Murphys

Sunday, April 11, 2010

3 Terms

  • Escapism

is mental diversion by means of entertainment or recreation, as an "escape" from the perceived unpleasant or banal aspects of daily life.

It can also be used as a term to define the actions people take to try to help relieve persisting feelings of depression or general sadness

Some believe that this diversion is more inherent in today's urban, technological existence because it removes people from their biologically normal natures. Entire industries have sprung up to foster a growing tendency of people to remove themselves from the rigors of daily life. Principal amongst these are fiction literature, music, religion, sports, films, television, roleplaying games, pornography, recreational drugs, video games, fashion and the internet. Many activities that are normal parts of a healthy existence (e.g., eating, sleeping, exercise, sexual activity) can also become avenues of escapism when taken to extreme.

In the context of being taken to an extreme, the word "escapism" carries a negative connotation, suggesting that escapists are unhappy, with an inability or unwillingness to connect meaningfully with the world.

  • Pacifism

is the opposition to war or violence as a means of settling disputes or gaining advantage. Pacifism covers a spectrum of views, including the belief that international disputes can and should be peacefully resolved, calls for the abolition of the institutions of the military and war, opposition to any organization of society through governmental force (anarchist or libertarian pacifism), rejection of the use of physical violence to obtain political, economic or social goals, the obliteration of force except in cases where it is absolutely necessary to advance the cause of peace, and opposition to violence under any circumstance, even defence of self and others.

Pacifism may be based on moral principles (a deontological view) or pragmatism (a consequentialist view). Principled pacifism holds that at some point along the spectrum from war to interpersonal physical violence, such violence becomes morally wrong. Pragmatic pacifism holds that the costs of war and inter-personal violence are so substantial that better ways of resolving disputes must be found. Pacifists in general reject theories of Just War.

Pacifists follow principles of nonviolence, believing that nonviolent action is morally superior and/or pragmatically most effective.

  • Hype

1- A fad. A clever marketing strategy which a product is advertized as the thing everyone must have, to the point where people begin to feel they need to consume it.

2- to stimulate, excite, or agitate

3. to create interest in by flamboyant or dramatic methods; promote or publicize showily

4. to intensify (advertising, promotion, or publicity) by ingenious or questionable claims, methods, etc.

Monday, April 05, 2010

عشرة أشياء لن تتعلمها فى المدرسة

المقال اللى أنا قررت أخد خطوة إيجابية - مع علمى ان المستفيدين منها مش كثير - و أترجم أغلبه هنا هو عن أشياء الحياة العملية غالبا هاتعلمها لنا مع الوقت من خلال الاحتكاك اليومي فى العمل وأحيانا مش هانتعلمها لأنها مرت من تحت نظرنا بسرعة أو الظروف ما وضعتهاش قدامنا . و كاتبى المقال قررا أنها من الأشياء اللى مش هانتعلمها من دروس المدرسة . بالتالى عرضوها فى مقال أصلا باللغة الإنجليزية . القراءة الأولى للعشر نقاط أنهم ينطبقوا فى محيط العمل لكن ببعض التجريد أعتقد أنها تنطبق على الحياة عموما .
النقاط اللى أنا ترجمتها لمن يقرأ مش ها تغنى أبدا عن خوض التجربة ( ودى فعلا نقطة من العشر نقط ). لكن فيه فرق بين خوض التجربة و أنت عندك نقاط نور هادية فى الظلام الدامس اللى اسمه تجربة مستقبلبة جديدة ومجهولة ،و بين خوض تجربة جديدة تماما فى سرمد عتمة بحر مهلك أسمه الحياة بدون نقطة نور واحدة . وعلشان كده عملوا الفنار . مش علشان نقف جنبه على البر . لكن علشان نهتدى بنوره واحنا فى ظلام البحر

المقال الأصلى
http://entrepreneur.venturebeat.com/2010/03/18/10-things-you-wont-learn-in-school/

ترجمتى المتواضعة

1 - التحديات الأخلاقية تتكرر أكثر مما تتوقع
كثير منا لا يقضى وقتا طويلا فى التفكير فى المعضلات الأخلاقية لأننا نعتقد أنها تحدث فقط لأفراد الإدارة العليا أو أننا سوف نتمكن من تحديدها بصورة سهلة - بالنظر لأمثلة متداولة فى الصحف . الحقيقة أنك غالبا سوف تواجه معضلات أخلاقية كثيرا . وفى النهاية الطريق للإفلاس الأخلاقى ليس فى قفزة واحدة عملاقة بل هو سلسلة من الخطوات الصغيرة
و الطريقة لتفادى ذلك ببساطة هو التفكير مسبقا فى الخط الذى ترسمه لنفسك بحيث تعرف انك تتجه اتجاها خاطئا إذا اقتربت منه . أيضا حاول الحصول على معلم أو مجموعة من الناس تخبرك بالحقيقة وترشدك

2 - ردود أفعالك للمعضلات الأخلاقية لها تبعات
حتى وأنت تفعل الصواب فإن قراراتك لها تبعات.ولا يعنى ذلك ألا تفعل الصواب لأنه مسئوليتك فعلا . فقط توقع انه احيانا الصواب مؤلم . لكن هذا لا يجب أن يمنعك من اتخاذ قرار

3 - الحقيقة الكاملة ... وهم
تقريبا أنت لن تعرف أبدا الحقيقة الكاملة عن الشئ ولذلك لا تدعى أنك تعرفها أو أنك ستعرفها . فرؤيتنا للعالم مغممة برؤيتنا لذاتنا و ترجمتنا للمعلومة . لكن هذا لا يجب ان يمنعنا من اتخاذ قرار

الشلل التحليلى هو مصطلح يصف الحالة عندما تتزايد الاسئلة كلما بحثنا اكثر فى موضوع. وكقاعدة عامة لا تتخذ قرارا بـ 10 % فقط من المعلومات المطلوبة - لكن لا تتوقع الحصول على اكثر من 75% من الحقيقة قبل اتخاذ القرار و الأهم أن تكون متواضعا فى اتخاذ قراراتك بسبب هذه الحقيقة لكن أدعمها حتى يثبت خطأها بمعلومات أكثر

4 - الأفكار العظيمة لا تساوى شيئا بدون التنفيذ
الافكار العظيمة بدون تنفيذ جيد تذبح بواسطة الأفكار المعقولة المنفذة بعظمة

5 - الذكاء لا زال يتطلب خبرة
فى المدرسة نحن نتنافس مع زملاء لهم تقريبا نفس الخبرة ولذلك يفوز الأذكى . فى الحياة الذكاء وحده لا يكفى

6 - ليست كل الخلافات سيئة
الخلاف الجيد هو خلاف صحى عندما تقوم بتحديد كيف أو لماذا يجب أن تفعل شيئا ما . فهو يتضمن مجال عريض من الرؤى و التجارب التى قد تفيد فى تطوير خيارات استراتيجية للنمو. ولكن حتى هذا النوع من الخلاف ان ترك بدون حل فهو ينتقل لخلاف من النوع السيئ

7 - الأبطال !
نشأنا أن الرجال الذين يحلون الأزمات هم الأبطال . الحقيقة أن مانعى الأزمات يجب أن يكونوا هم الأبطال . للأسف أننا ندرب موظفينا على أنتظار حدوث الأزمة قبل العمل على حلها عندما نطرى على من قام بحل الأزمة .
و الأسوأ ممن ينتظر حدوث الحريق حتى يصبح هو البطل هم الأشخاص الذين يخلقون المواقف التى بأمكانهم حلها ليصبحوا هم الأبطال !

8 - القيادة هى ذكاء عاطفى أكثر منها ذكاء عقلى
و القادة العظماء هم الذين يتحلون بذكاء اجتماعى و عاطفى أكثر من اصحاب مستويات الذكاء العقلى العليا. القيادة لا تعني شخص القائد . بل تعنى الفريق . كقائد يجب أن تنسى غرورك على الباب وتقلق أكثر على رفاهية و اداء و تطور فريقك.



Sunday, April 04, 2010

تـعلـيم


انا وصديقتى كنا بنتكلم عن التعليم و الثقافة
مش تعليم المدارس اللى كل الناس بتقتل نفسها علشان ابنها ولا بنتها يطلع بعده مهندس ولا دكتور و لا خريج جامعة امريكية ولا البنت تطلع خريجة آداب فرنساوى وما أدراكم ما آداب فرنساوى هنا فى جامعة أسكندرية ! :)
لا أحنا كنا بنتكلم عن التعليم و الثقافة اللى محدش فى مجتمعنا بيتعلمها خالص ولا الدكتور ولا المهندسة ولا الضابط . فى الواقع أقدر أقول عليها المعرفة . أزاى يتعامل أزاى يفكر أزاى يكون له فعل ورد فعل ووجهة نظر و طريقة لتكوينها و إقتناع بها و طريقة لتطويرها . فى كل مناحى الحياة حتى اللى الناس متصوراه بديهيات بتتعرف لوحدها من مليون سنة. معرفة أزاى يتطور فى تفكيره و يحسن أسلوبه و تصرفه من نفسه. يعنى مش بصفته صخرة فى مجرى الحياة تقف لما التيار اللى بيحركها يخف أو تتدحرج وحوافها تنعم لما التيار يزيد و الأحتكاك يزيد ! أو تستغبى وتصطدم بصخرة أكبر راسخة وثابتة وحاجة من الأثنين يا إما تتفتت وتنتهى يا أما تفضل باقى عمرها فى مكانها فى الظل ورا الصخرة الراسخة .

للأسف احنا كمجتمع أغلبنا زى الصخرة دى مكان ما التيار بيدحرجنا بنروح . مكان ما التيار بيقولنا هو ده مستقركم و اخر مشواركم بنبقى . والتيار بيفضل يمر من حوالينا لحد نهاية عمرنا و مفيش جديد تقريبا أحنا زى ما احنا . و محدش بيقول ليه انا ابقى هنا و افضل اعمل اللى بأعمله بالطريقة دى مش بأى طريقة تانية ؟ و هو أصلا مفيش طريقة تانية ؟

وكده فيه ناس كثير بتدخل الحياة و تطلع منها و هى زى ماهى ما عرفتش حاجة جديدة . صحيح دخلوا مدارس و أخدوا أكبر شهادات و صحيح طلعوا من المدارس و أتجوزوا و خلفوا و بقوا جدود كمان إنما فى الحقيقة ما تعلموش كثير . ما عرفوش أكثر من اللى جدودهم من 150 سنة عرفوه أو فهموه . بالعكس يمكن الجد أو الجدة كان عندة معرفة أكثر ورؤية أوسع حتى لو ماكانش معاه نفس الشهادة ولا حتى متعلم أساسا . ليه أحنا مش بندور على المعرفة ؟ مع أن مفترض أن عندنا وسائل أكثر بكثير من الجدود للحصول عليها . ليه الفكرة اللى الجد بلورها تفضل هى المرجع الرئيسى ؟؟ واللى مش بيزدهر بيضمحل يعنى الفكرة وقت الجد كانت يمكن لسه جديدة و فيه معرفة محيطة بها بتغذيها وتشرحها وتخليها هى الحل الصحيح لكن مع الزمن المعرفة المحيطة بتختفى أوتضمحل أو تتشوه و بالتالى الفكرة بعد جيلين أو ثلاثة بتتشوه و تصبح مسخ ناقص التكوين مالوش تفسير واضح. مسخ بينغص حياتنا بدل ما كان من جيل أو أتنين بيسعدها . مسخ بنخضع له بجهلنا وعدم إعترافنا أننا جهلة . حتى لو بنعرف نقرأ و نكتب ومعانا دكتوراه ممكن برضه نفضل جهلة .

الأسوأ على الإطلاق بقى أن الجاهل يكون مرتبط فى حياته بغير جاهل و غير الجاهل يبقى محاط بالجهلة . ساعتها كل الشروخ والصدوع الممكن تصورها بتنغص حياة الأتنين واالنتيجة حياة شبه الحياة لكنها مش حياة

Of cities (2) - Before Sunset (2004)


My idea of Paris is visualized in this movie. In fact this movie visualized alot of things I read reagarding Paris, not at night, but Paris of the daytime.
The movie itself is a different experience because of the story, it's is a sequel of another movie made 9 years earlier, about 2 main charcters in collage meet for one night in Vienna, and after 9 years they meet by a hopeful accident in Paris, and spend the day walking and talking around this beautiful city. The dialouge and acting is something that made me believe for a moment that they were talking about their real selves.
It is the kind of a simple yet complex little movie with a great feelings behind it. I recomend it for anyone in their early 30s .

Journalist #1: Do you consider the book to be autobiographical?
Jesse: Uh, well, I mean... isn't everything autobiographical?

Jesse: [about his marriage] I feel like I'm running a small nursery with someone I used to date.

Jesse: I'm designed to feel slightly dissatisfied!

Jesse: Maybe what I'm saying is, is the world might be evolving the way a person evolves. Right? Like, I mean, me for example. Am I getting worse? Am I improving? I don't know. When I was younger, I was healthier, but I was, uh, whacked with insecurity, you know? Now I'm older and my problems are deeper, but I'm more equipped to handle them.

Jesse: Life's hard. It's supposed to be. If we didn't suffer, we'd never learn anything.

Jesse: You want to know why I wrote that stupid book?
Celine: Why?
Jesse: So that you might come to a reading in Paris and I could walk up to you and ask, "Where the fuck were you?"
Celine: [laughing] No - you thought I'd be here today?
Jesse: I'm serious. I think I wrote it, in a way, to try to find you.
Celine: Okay, that's - I know that's not true, but that's sweet of you to say.
Jesse: I think it is true.

Jesse: What do you think were the chances of us ever meeting again?
Celine: After that December, I'd say almost zero. But we're not real anyway, right? We're just, uh, characters in that old lady's dream. She's on her deathbed, fantasizing about her youth. So of course we had to meet again.

Jesse: Oh, God, why weren't you there, in Vienna?
Celine: I told you why.
Jesse: Well, I know why, I just - I wish you would have been. Our lives might have been so much different.
Celine: You think so?
Jesse: I actually do.
Celine: Maybe not. Maybe, we would have hated each other eventually.
Jesse: Oh what, like we hate each other now?
Celine: You know, maybe we're - we're only good at brief encounters, walking around in European cities in warm climate.

Jesse: Oh, God, why didn't we exchange phone numbers and stuff? Why didn't we do that?
Celine: Because we were young and stupid.
Jesse: Do you think we still are?
Celine: I guess when you're young, you just believe there'll be many people with whom you'll connect with. Later in life, you realize it only happens a few times.
Jesse: And you can screw it up, you know, misconnect.

Celine: So what's it like to be married? You haven't talked much about that.
Jesse: I haven't? How weird.

Celine: I see it in the people that do the real work, and what's sad in a way is that the people that are the most giving, hardworking, and capable of making this world better, usually don't have the ego and ambition to be a leader.

Celine: I was having this awful nightmare that I was 32. And then I woke up and I was 23. So relieved. And then I woke up for real, and I was 32

Celine: You can never replace anyone because everyone is made up of such beautiful specific details.

Celine: The concept is absurd. The idea that we can only be complete with another person is evil! Right?

Celine: Memory is a wonderful thing if you don't have to deal with the past.

Of cities (1) - An old dream

She carried her small bags, and some how she managed to cross the sea, to the beautiful rainy city of gray and green.
She left the bags chez-lui, and they took the crowded bus, the red bus, where, of all the passangers, they sat in reverse facing the crowd; and they shared the fair, he paid 10 she paid 5!.
Where to? she wouldn't know the destination, but it was a park she can never forget.
There, the gray rainy city was sunny, the park was serene; with its tall tall trees, and golden green grass washed by rain and still a little wet, and the silky sunlight coming from between the trees... serene.
They sat on the grass, he talked and talked, charming and fascinating, she listened and listened, drawn and fascinated, till she had to stand up and leave... she was afraid.

Friday, April 02, 2010

Paris

The photo in the previous post is a one in a photo gallery of Paris, my Favorite city, and I wanted to share this gallery here. http://www.pbase.com/morepix/paris_diffuse
but I liked those two best.



The way we were


Memories,
Light the corners of my mind
Misty water-colored memories
Of the way we were
Scattered pictures,
Of the smiles we left behind
Smiles we gave to one another
For the way we were
Can it be that it was all so simple then?
Or has time re-written every line?
If we had the chance to do it all again
Tell me, would we? could we?
Memories, may be beautiful and yet
What's too painful to remember
We simply choose to forget
So it's the laughter
We will remember
Whenever we remember...
The way we were...

The way we were ,Barbra Streisand